Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















OpenSP: Otevřená data ušetří peníze provozovatelům MHD v chytrých městech

5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city.   

Podle odhadů FourC lze ceny dílčích informačních systémů v průměrně „informatizovaném“ evropském městském autobuse odhadnout včetně nákladů instalace na téměř 23 tisíc €, tedy přes 0,6 mil. Kč. Tyto systémy zahrnují různé aplikace, zejména automatický jízdenkový odbavovací systém, informační systémy pro cestující, wi-fi ve vozidle, dohledové kamery, vozidlovou část dispečerských a řídicích dopravních systémů, diagnostické systémy vozidla nebo podporu ekologického a ekonomického řízení vozidla.

A je to právě koncept otevřených dat, který může uvedené informační systémy významně zefektivnit. Otevřenými daty přitom rozumíme slovní informace a čísla bezplatně a volně dostupná na internetu ve strukturované a strojově čitelné podobě, která jsou zpřístupněna způsobem, který jejich využití neklade zbytečné technické či jiné překážky. Formát a struktura otevřených dat tedy umožňují jejich hromadné zpracování pomocí informačních technologií při splnění potřebných právních náležitostí, a tedy i jejich používání v softwarových aplikacích.

Užití otevřených systémů, standardizovaného hardware a rozhraní a platformy pro otevřená data, která může sloužit jako základna pro všechny uvedené aplikace, představuje podle odhadů FourC náklady na hardware a instalaci v jednom vozidle přibližně 6 tisíc €, tedy něco přes 160 tisíc Kč. Jinými slovy, využití těchto technologií znamená potenciální úsporu cca 17 tisíc €, tedy téměř půl miliónu Kč na jedno vozidlo.

FourC na tuto výzvu odpovídá svým vlastním řešením, zvaným OpenSP (Open Service Platform for Public Transport and ITS, tedy otevřená servisní platforma pro veřejnou dopravu a inteligentní dopravní systémy). OpenSP se vyvíjí a zkouší v rámci stejnojmenného výzkumného projektu, který začal v březnu 2015 a potrvá do února 2018.

Správa FourC probíhá na cloudu. Aplikace pro tuto platformu lze programovat v jakémkoli jazyce využívajícím operační systém Linux. Kromě toho aplikace pro Android, Docker a OSGi lze v rámci tohoto systému snadno a bezpečně kombinovat při využití stejného standardního hardware, aniž by bylo třeba je adaptovat pro striktní rozhraní pro programování aplikací.

Systém je nyní v pilotním provozu ve čtyřech norských městech, čítajících dohromady přes milión obyvatel (tedy přes 20 % veškerého obyvatelstva v zemi). Tato města pokrývají všechna klimatická pásma této rozlehlé severské země, od Stavangeru na samém jihu přes Trondheim a Steinkjer ve středním Norsku až po Tromsö na dalekém severu. Není přitom náhodou, že zmíněná města Stavanger a Trondheim se hlásí ke konceptu smart city.

Výzkumným partnerem FourC v tomto projektu je norský výzkumný ústav SINTEF. Celkový rozpočet projektu 4 mil. € je financován ze smíšených zdrojů, zahrnujících příspěvek norské vlády skrze Norský výzkumný výbor. Dalšími financujícími partnery projektu jsou dopravně plánovací organizace AtB, veřejný dopravce Kolumbus, dodavatel informačních systémů EVRY, finanční společnost BankAxept a firma Nets specializovaná na podporu digitálních plateb. Přidruženými partnery projektu jsou norský region Nord-Tröndelag a dopravce Troms fylkestrafikk.

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Prezentovali jsme koncept smart city na Dni klastrů v Pardubickém kraji

29.4.2016 Klastrem – z anglického „cluster“, tedy „shluk“ – se v ekonomice rozumí geograficky soustředěné seskupení nezávislých firem a přidružených institucí, které si navzájem konkurují, ale také navzájem kooperují a jejichž vazby mají potenciál k upevnění a zvýšení jejich celkové konkurenceschopnosti. Příležitostí k setkání rozmanitých klastrů se stal Den klastrů v Pardubickém kraji konaný 28. dubna 2016 v Pardubicích. Majitel a hlavní konzultant naší firmy Ing. Jakub Slavík, MBA zde na úvod přednáškového bloku prezentoval účastníkům koncept smart city, který je pro mnohé účastníky nyní velmi aktuální. 


Rozhovor v MF Dnes s Jakubem Slavíkem: V chytrém městě projedete méně benzínu

18.4.2016 Pod názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF Dnes v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city. V neděli 17. 4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru iDnes. Oběma pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat podstatu inteligentního města, technologií, které jej naplňují v každodenní praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš Černý větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se ve městě dobře žilo“. 


Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016

21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 


Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi

4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. 

Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde 


Zelená infrastruktura pro smart city a tušení souvislostí aneb učme se od dětí

22.2.2016 Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu, s dovolením, ještě dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše dcera se dala do studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově univerzitě. Při jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se zkrátka nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle koncept smart city, který při naší konzultační, novinářské a konferenční činnosti pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal nabývat další dimenzi. 


Rozhovor pro informační portál Proelektrotechniky.cz se starostou Vrchlabí: Vrchlabí – inteligentní město s chytrou sítí

17.2.2016 Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká, se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky.


Smart city Londýn: otevřená data v dopravě usnadňují každodenní život Londýňanů

5.2.2016 Jak byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné době již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená data o dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit jejich pohyb po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii jednoho z významných evropských inteligentních měst, neboli smart city


Projekt CITYkeys: co potřebují občané a organizace od smart cities

15.10.2015 Naše redakce získala v říjnu 2015 od svých spolupracovníků první průběžnou zprávu evropského projektu CITYkeys, financovaného z programu Horizon 2020. Zpráva uvádí přehled o potřebách municipalit, občanů a dalších zúčastněných stran při implementaci konceptu inteligentního města (smart city) a souvisejících projektů z hlediska měření jejich výsledků. I když se – alespoň z pohledu každodenního internetového zpravodajství – nejedná přímo o „žhavou novinku“, uvedené poznatky jsou natolik zajímavé, že stojí zato s nimi, alespoň ve stručnosti, seznámit i naše čtenáře. 


Bulletin Smart city v praxi: Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu

13.10.2015 Tento příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních technologií od konkrétních dodavatelů.

První, říjnové vydání bulletinu je ke stažení zde


Projekt „Light up the dark“: inteligentní veřejné osvětlení zlepšuje život švédských dětí

5.5.2015 Jak známo, denní biorytmy lidí (i ostatních živočichů) řídí světlo. Bílé světlo s modrým barevným komponentem potlačuje tvorbu spánkového hormonu melatoninu, a pomáhá tak být bdělý a soustředěný. V zimním období je ho však nedostatek, což se projevuje i na lidské psychice a návycích. Vážným problémem je to v severských zemích, kde v tuto dobu zapadá slunce již velmi časně odpoledne. 


Aspern Seestadt: další krok k rozvoji smart city Vídeň

23.2.2015 Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých 20 % individuální automobilová doprava. 


Smart city – inteligentní město, město budoucnosti

17.2.2015 Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services