Pilotní projekt v londýnském metru ukazuje možnosti
využití depersonalizovaných dat z WiFi komunikací pro lepší cestování
27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km (to je
pro srovnání zhruba dvojnásobek celkové délky tratí pražských tramvají
a pražského metra). Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť, zejména pak její přestupní uzly, poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017.
Pilotní projekt zahrnoval 54 z celkem 270 stanic
londýnského metra. Zde bylo shromážděno 509 miliónů datových jednotek o
42 miliónech cest na základě signálů z 5,6 miliónů mobilních zařízení.
Po depersonalizaci byla data podrobena detailní analýze odborníky z
londýnského dopravního úřadu Transport for London.
Data byla utříděna podle „typu pohybu“, jako je vstup a
výstup ze stanice, přestup nebo jen průjezd stanicí ve vlaku. Na tomto
základě pak bylo mnohem lépe vidět, jak se cestující pohybují po
stanicích, jak přestupují a kde se tvoří fronty.
Pilotní projekt ukázal mnohé poznatky, které by nemohly
být získány pomocí běžných dopravních průzkumů nebo analýzou statistik
z odbavovacích zařízení. Ukázalo se například, že cestující jedoucí
metrem z nádraží King’s Cross (přestupní uzel šesti linek metra) na
nádraží Waterloo (přestupní uzel čtyř linek metra) užívají až 18
různých tras. Dvě z nich jsou nejoblíbenější, nicméně cca 40 %
cestujících je nepoužívá.
Data získaná z WiFi sítě by mohla přinést mnohý užitek,
například
• informování cestujících
o nejlepší trase s minimem front ve stanicích,
• pomoc cestujícímu při
plánování trasy podle jeho preferencí – nejkratší doba přepravy,
nejméně front nebo nejmenší pěší vzdálenost,
• podrobnější informace o
dopravě v Londýně, poskytované v reálném čase,
• účinnější stanovení
priorit pro investice v dopravě,
• informace o proudech
cestujících pro komerční účely reklamě nebo maloobchodu v síti metra.
Transporf for London proto nyní zahájil rozsáhlou
diskusi se všemi vládními i nevládními organizacemi zapojenými do
ochrany osobních dat, jak tento pilotní projekt rozšířit pokud možno na
celou síť metra a provozovat průběžně.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © archiv redakce
Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
18.9.2017 Vypadá
to jako docela obyčejný sloup veřejného osvětlení se svítidlem na
vrcholu. Ve skutečnosti jde o důmyslný vysílač, vybavený uvnitř
anténami a další radiokomunikační a telekomunikační technikou, řídicí
jednotkou pro inteligentní veřejné osvětlení, případně rozmanitými
senzory. Takový je koncept chytrého sloupu („smart pole“), na jehož
společném vývoji se v září 2017 dohodli globální dodavatel osvětlovací
techniky Philips Lighting a American Tower Corporation 
31.8.2017
Člověk upoutaný na invalidní vozík se každodenně
setkává s problémy, které si zdravý člověk nedokáže představit, a často
proto ani neví, jak v kontaktu s vozíčkářem reagovat. Týká se to
zejména cestování. Napomoci vzájemnému porozumění může elektronická
hra, zveřejněná v srpnu na britském herním portále BuzzFeed. 
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 
5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným
předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek
městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením.
Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem
se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z
Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s
automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016
odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze
záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob.
5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více
vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje
odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé
norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační
technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu.
Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a
zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání
je typické pro koncept smart city. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|