Vídeň do roku 2020 postaví 1000 nových dobíjecích míst
pro elektromobily
3.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke
konceptu smart city.
Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern Seestadt je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice.
Prvních 230 dobíjecích míst vznikne po celé Vídni už do
poloviny roku 2018. V každém z 23 městských obvodů nejprve vyroste pět
rychlonabíjecích stanic s kapacitou pro dva elektromobily a výkonem 11
kW. Další stanice budou vznikat do roku 2020. 
Výběr stanovišť pro nabíjecí stanice se řídí řadou
kritérií od atraktivity (vazby na MHD, nákupní možnosti apod.) přes
vytíženost, napojení na distribuční síť až po hospodárnost. Vzniklý
systém by měl umožnit pohodlné a jednoduché dobíjení, čemuž bude
uzpůsobena i obsluha. Pro ni bude možno využít i mobilní aplikaci,
která upozorní na plné dobití vozidla. Vyúčtování zohlední jak odebraný
proud, tak dobu obsazení nabíjecího místa.
Výstavbu veřejné dobíjecí sítě provede městský
energetický podnik. Podobně jako při výstavbě tzv. občanských
elektráren i nyní Wien Energie nabízí jednotlivcům možnost do projektu
investovat. Tentokrát formou kuponů na dobíjení. Pětileté balíčky za
250 EUR přinášejí až devítiprocentní zhodnocení. Startovní emise 2500
balíčků se přes web www.1000.wienenergie.at vyprodala během čtyř dní,
dalších 2500 balíčků je nyní v prodeji.
Počet obyvatel Vídně v posledních deseti letech narostl
přibližně o 200 000 a s tím stoupá i objem dopravy.
Budované nabíjecí stanice mají následující technické
parametry:
• Výkon: každé dobíjecí
místo 11 kW (400 V/16 A),
• Konektor: typ 2
(Mennekes),
• Stanice: vždy 2 dobíjecí
místa,
• Umístění: do 2018 celkem
5 stanic ve všech 23 městských obvodech; do konce 2020 1000 dobíjecích
míst.
Výstavba elektrických dobíjecích stanic ve Vídni je
vedle rozvoje MHD dalším důležitým základem ekologicky přívětivé
městské mobility, která je součástí smart city Vídeň.
Koncept smart city Vídeň je rozvíjen od roku 2011 jako
iniciativa vedení města. Formálně je tato iniciativa shrnuta do
strategického dokumentu „Smart City Wien, Rámcová strategie“ s časovým
horizontem 2050. Dokument navazuje na environmentální cíle EU pro roky
2020, 2030 a 2050. Tyto cíle promítá do základních strategických cílů,
jimiž jsou ochrana zdrojů, inovace a kvalita života ve městě.
Ochrana zdrojů zahrnuje především čistou energetiku a
mobilitu, budovy a další městskou infrastrukturu, včetně podpory
obnovitelných zdrojů energie, hromadné dopravy, rozvoj dopravní
telematiky a ochranu městské zeleně.
Inovace zahrnují hospodářský rozvoj, technický pokrok
zejména v oblasti informačních technologií a jejich využívání i podporu
vzdělávání a výzkumu.
Kvalita života znamená mj. rovnoprávný přístup k občanům
bez ohledu na věk, pohlaví, původ nebo další rozdíly.
Tyto oblasti jsou dále rozpracovávány do cca 40
konkrétních cílů, které jsou zpravidla (ne vždy) vyjádřeny konkrétními
ukazateli a rokem jejich naplnění. Do roku 2030 mají například v duchu
těchto cílů drasticky klesnout emise CO2 na obyvatele a díky tomu se
zvýší kvalita ovzduší. Energii dobíjecím stanicím by podle
představitelů města měly poskytnout obnovitelné zdroje – zde
poznamenejme, že cca 70 % elektrické energie v Rakousku je vyráběno ve
vodních elektrárnách.
Další informace o smart city Vídeň jsou uvedeny
například jako samostatná případová studie v
knize Smart city v praxi od Jakuba
Slavíka, která je první českou publikací k problematice smart city.
redakce
Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů
Eurocomm-PR Praha/Zahraniční kancelář města Vídně
Foto ©
Wien Energie/EHM
Další informace: www.eurocommpr.cz
Přečtěte si také:
18.10.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a
mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více
než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900
projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti
konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že
spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na
pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém
Transport Research and Innovation Monitoring and Information System
(TRIMIS). 
6.10.2017 Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW. 
3.10.2017 Dnes 3. října
2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu
ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR.
Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu
elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor
byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl
společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen
(zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského
výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem
konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
3.10.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument
určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich
okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje
zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní
strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských oblastech. Na pomoc
jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017
umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
27.4.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele
městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské
logistiky. 
17.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat
koncept smart city,
jsou systémy chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující
senzory na parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům
rychle nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto
systémech hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít
stejně tak své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných
soukromých objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo
návštěvníkům a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová
parkovací místa. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|