Výsledky předběžného průzkumu: trh inteligentních
parkovacích technologií v ČR zatím neexistuje, je třeba jej vytvořit
17.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat
koncept smart city,
jsou systémy chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující
senzory na parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům
rychle nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto
systémech hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít
stejně tak své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných
soukromých objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo
návštěvníkům a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová
parkovací místa.
Není proto divu, že inteligentní parkovací systémy a
možnosti jejich uplatnění přitahují průmyslové dodavatele rozmanitých
„chytrých“ technologií. Na popud jednoho z nich provedla v průběhu
července a srpna 2017 konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu, předběžný
průzkum českého trhu inteligentních parkovacích technologií. Na
průzkumu spolupracovala s Asociací pro rozvoj infrastruktury (ARI) a se spřátelenými
odborníky, kteří jsou v pravidelném kontaktu s developerskými
společnostmi. Kromě toho zde shrnula i své vlastní dosavadní poznatky z
této oblasti.
Z průzkumu vyplynuly následující závěry:
Trh chytrých parkovacích technologií v ČR, alespoň
prozatím, neexistuje.
Na straně nabídky zde funguje více dodavatelů, včetně
firem působících primárně v odvětví silničních staveb, kteří by měli
zájem uplatnit své parkovací technologie (zpravidla již hotové a
některé z nich vyzkoušené v zahraničí) u českých zákazníků. Příkladem
je ČD - Telematika (viz její prezentace na naší konferenci Smart city v
praxi II). O projekty
chytrého parkování se rovněž zajímají finanční instituce, které by je
chtěly nabízet v rámci svých balíčků služeb pro smart city. V
neposlední řadě se o systémy chytrého parkování zajímají vysoké školy,
které zde tuší příležitost k vlastní akademické a výzkumné činnosti.
Prozatím však v ČR neexistuje rozvinutý trh těchto
technologií na straně poptávky.
V rámci veřejného sektoru jsou realizovány nebo
plánovány ad hoc pilotní projekty na úrovni měst, příkladem je Liberec nebo
Pardubice. Nelze však prozatím hovořit o trhu, který má jasné požadavky
co do konkrétního užitku a nejvýše přijatelné ceny.
V případě soukromého sektoru je, podle současných
poznatků, situace následující:
Developeři a pronajímatelé kancelářských prostor
striktně sledují příjmy a výdaje související s majetkem. Komfort
samotných obyvatel v těchto prostorách pro ně zpravidla není významnou
prioritou a velmi pravděpodobně nebude důvodem, proč zvýšit své výdaje,
aniž by spolehlivě vedly k jasnému finančnímu přínosu.
O chytré parkovací technologie by mohla mít důvod se
zajímat velká nákupní centra. Tato centra zpravidla patří nadnárodním
skupinám, a pokud by se k zavedení podobných technologií rozhodla, bude
to s největší pravděpodobností na pokyn mateřské společnosti v rámci
společné environmentální politiky (jako např. v případě nabíjecích
stanic pro elektromobily u řetězce Lidl).
Od ostatního soukromého sektoru nebyla získána žádná
pozitivní odezva a lze se domnívat, že pro ně, podobně jako v případě
developerských společností, využívání chytrých parkovacích systémů
prozatím není významnou prioritou.
Za daných okolností mohou dodavatelé podobných
technologií nebo zainteresované finanční instituce dělat jediné: začít
tento trh systematicky vytvářet formou cílené osvěty a publicity, která
bude prezentovat nejen technickou, ale také ekonomickou a ekologickou
stránku věci. Tedy nejen „co to umí“ a „jak to funguje“, ale také
„kolik to stojí“ a „co to ušetří“.
Konzultanti a provozovatelé našeho portálu mohou
zájemcům k tomuto účelu nabídnout prezentaci a publicitu formou
partnerství na naší výše zmíněné odborné konferenci Smart city v praxi, jejíž další běh se
předpokládá opět v březnu 2018 na brněnském veletrhu AMPER, a na obou
našich internetových portálech www.smartcityvpraxi.cz a
www.proelektrotechniky.cz. V rámci svých konzultačních služeb mohou
rovněž odborně spolupracovat na souvisejících studiích proveditelnosti,
cost-benefit analýzách a podobných dokumentech.
Jakub
Slavík
Ilustrační
foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Přečtěte si také:
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.

8.8.2017 Nákupní
centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do
budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými
výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf)
lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních
center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu
nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017
informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací
rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České
republice. 
12.6.2017 O koncept chytrých měst a obcí je stále více zájem po
celé ČR. Svědčí o tom i školení s názvem „Koncept smart city – smysl a
praktické využití“, které 8. června 2017 realizovala konzultační firma
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, jako projekt na klíč pro ostravskou Agenturu pro
regionální rozvoj. Mezi dvaceti registrovanými účastníky z veřejného i
soukromého sektoru v Moravskoslezském kraji nechyběl ani host ze
Slovenska. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. 
4.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. 
27.3.2017 Jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. 
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. 
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? 

|