A battery bus – definitely not “one-size-fits-all”
10.8.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice
elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a úskalí.
Komentář s názvem A battery bus – definitely not
“one-size-fits-all” (volně přeloženo: Elektrobus – rozhodně ne „jeden
střih pro každého“) rozebírá krok za krokem postup při výběru
nejvhodnějšího elektrobusu. Zamýšlí se nad koncepcemi „nočního“
elektrobusu s dostatečnou kapacitou baterií na celodenní dojezd
(efektivně však nejvýše cca 180 km) a „průběžně dobíjeného“ elektrobusu
s dojezdem prakticky neomezeným, ale svojí trasou či obsluhovaným
územím vázaným na pevnou nabíjecí infrastrukturu (k elektrobusům a
jejich základním koncepcím blíže ve studii „E-mobilita v MHD“). U průběžně
dobíjených elektrobusů si článek všímá různých koncepcí kontaktního a
bezkontaktního rychlého nabíjení, přičemž upozorňuje na probíhající
standardizační proces v
této oblasti. Článek a priori neupřednostňuje jedno řešení
před druhým, nýbrž doporučuje vybrat optimální řešení pro danou
provozní potřebu a zároveň poukazuje na možná úskalí nestandardních
řešení.
Článek také upozorňuje na nutnost oslovit dodavatelský
trh, protože ne vše, co se jeví zajímavé technikům u dopravce, se může
jevit zajímavé také obchodníkům u dodavatele. Skvělý technický nápad
může být obchodně nezajímavý, nepřinese-li dostatečný zisk nebo je-li
spojen s příliš velkými obchodními riziky.
V souvislosti s průběžně dobíjenými elektrobusy se
článek také zamýšlí nad otázkou, zda pořizovat (a tedy soutěžit)
vozidla a nabíjecí infrastrukturu zvlášť nebo v rámci jedné společné
dodávky. Jako obecné pravidlo doporučuje pořizovat vozidla a
infrastrukturu dohromady u malých projektů a zvlášť u rozsáhlejších
projektů.
Závěrem článek doporučuje prověřit přijaté technické
řešení důkladnou cost-benefit analýzou, která zhodnotí jeho finanční a
sociálně ekonomickou efektivnost.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Komentář v plném znění naleznete zde
Přečtěte si také:
22.7.2016 Dnes
vyšlo další, v pořadí již šesté vydání příležitostného newsletteru
Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) „Elektromobilita v MHD“, který
pro SDP ČR připravuje naše redakce v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu.
Čtenáři zde opět najdou novinky ze světa elektrobusů doma i ve světě,
aktuality k procesu jejich standardizace i zamyšlení nad různými druhy
projektů, do nichž mohou být elektrobusy zapojeny a které není radno
navzájem zaměňovat. Nechybí ani pozvánky na blížící se odborné
konference k „velké“ a „malé“ elektromobilitě, připravované
provozovateli našeho portálu ve spolupráci se SDP ČR.
Newsletter
červenec 2016 ke
stažení zde 
20.7.2016
Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s
„bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě,
se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v
tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel
městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce
autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní
komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou
částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. 
18.7.2016 Ve španělské
Barceloně jsou již od srpna 2014 ve
zkušebním provozu v rámci evropského
projektu ZeEUS
dva 12m
elektrobusy Irizar.
Brzy se k
nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris
Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy
byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince,
provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení
provozu s cestujícími se již brzy očekává. 
14.7.2016
Ve španělském San Sebastianu
jezdí od července 2014 jeden elektrobus Irizar i2e od španělského
výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva
roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje
dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a
Martutene. 
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 
30.6.2016 Proces
standardizace systémů nabíjení u průběžně
dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých
dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí
infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh
standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC,
který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové
evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O
průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. 
28.4.2016 Indukční
nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. 
6.4.2016 Prvním
elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
18.12.2015
Inovativní technologie ABB pro nabíjení elektrických
autobusů byla jedním z hlavních lákadel přehlídky ekologických
dopravních systémů, konané u Eiffelovy věže v Paříži u příležitosti u
příležitosti konference COP21 na začátku prosince 2015. Na této
konferenci se sešli vrcholní představitelé z celého světa, aby dospěli
k celosvětové dohodě o řešení změny klimatu. 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 

|