Obchodní řetězec Lidl v ČR instaluje rychlonabíjecí
stanice ABB
8.8.2017
Nákupní
centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do
budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými
výhradami k této vizi (viz naše reportáž
o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf)
lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních
center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu
nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017
informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací
rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České
republice. První stanici mohou využít majitelé elektromobilů u právě
otevřené prodejny nové generace v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce
roku 2017 společnost instaluje dalších 5 rychlonabíjecích stanic,
umožňujících nabít trakční baterie průměrného elektromobilu z nuly na
80 % za cca půlhodinu.
Řetězec Lidl i v tomto případě vsadil na
osvědčené nabíjecí stanice typu Terra 53 CJG od ABB. Tyto nabíjecí
stanice se instalují v prodejnách Lidl po celé Evropě: více než 100
nabíjecích stanic je zprovozněno ve Švédsku, Německu, Nizozemí, Belgii,
Velké Británii, na Slovensku, v Polsku, ve Francii, Švýcarsku,
Španělsku a Maďarsku.
Nabíjecí stanice ABB splňuje tři
mezinárodní normy pro nabíjení – normu pro nabíjení stejnosměrným
proudem CHAdeMo, která je rychlonabíjecí normou pro vozidla Kia Soul
EV, Citroën, Mitsubishi EV, Peugeot a Nissan, normu Combined Charging
Solution (CCS), která je rychlonabíjecí normou pro vozidla Audi, BMW,
Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche,
Volkswagen, Volvo, a nyní také nový vůz Model 3 Tesla, a normu pro
nabíjení střídavým proudem (Type 2 Standard). Tyto stanice jsou proto
vhodné pro všechny typy elektromobilů dostupné na trhu. ABB je přední
společnost v oblasti této technologie a dodává až 65 procent
rychlonabíjecích stanic v Evropě. Společnost dosud celosvětově prodala
více než 5000 nabíjecích stanic na stejnosměrný proud.

Důležitou
součástí partnerství ABB se společností Lidl je aplikace „Drive Care“ a
„Charger Care” představující balíčky systémů komunikace a řízení
nabíjecích stanic. Tyto aplikace dávají společnosti Lidl možnost
neustále monitorovat parametry svých nabíjecích stanic, včetně spotřeby
energie pro každou z nich či výpočtu statistiky za určité období.
Nabíjecí
stanice ABB jsou standardně připojeny k platformě fungující na principu
cloudu. Ta umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět
vzdálenou diagnostiku. Lze tak rovněž plánovat řádnou údržbu za účelem
eliminace potenciálních poruch a co nejrychlejší zavedení plánovaných
opatření. To významně urychluje celý proces údržby a servisu.
V
kombinaci s integrovanou aplikací prediktivní údržby na platformě
Microsoft Azure dovede systém zareagovat dříve, než se případná závada
projeví na kvalitě služby.
Všechny procesy shromažďování a
zpracovávání dat ze stanic jsou součástí ABB Ability™, která zahrnuje
více než 180 digitálních řešení a služeb umožňujících monitorování a
řízení nabíjecí sítě na bázi stejnosměrného proudu. Díky odborným
znalostem a možnosti připojení k internetu a rovněž díky nejnovějším
digitálním technologiím může toto řešení významně zlepšit provozní
efektivitu a produktivitu zákazníků společnosti ABB v řadě oblastí.
Řetězec Lidl počítá s instalací dalších nabíjecích
stanic i u dalších prodejen.
redakce
Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů ABB a Lidl
Foto ©
ABB a Lidl
Další
informace zde
Přečtěte si také:
10.7.2017 V
rámci evropského projektu FREVUE,
který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její
ekonomice. 
27.6.2017 Dánské
město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné 
20.6.2017 Automatické
elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi
Automotive 
7.6.2017 Elektromobily
mají oproti automobilům na spalovací motor
vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká
především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují
ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům
elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu
2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který
elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro
mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit
Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku 
24.5.2017 Systém
sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak
nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po
městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou
příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů
COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016
expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá
elektroskútry taiwanské start-up
firmy Gogoro.
Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH. 
4.4.2017 V
poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a
jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této
akce. 
30.3.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE,
který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. 
27.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. 
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|