European Copper Institute a VUB mobi: kalkulačka
celkových nákladů pro automobily
7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor
vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká
především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují
ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům
elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu
2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který
elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro
mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit
Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku, z níž si může
její uživatel udělat představu o celkových nákladech osobního
elektromobilu (TCO – total cost of operation) po stanovenou dobu v
porovnání se srovnatelným automobilem na spalovací motor, ať již
klasickým nebo poháněným stlačeným zemním plynem (CNG).
Práce s kalkulačkou je poměrně jednoduchá.
V prvním a druhém kroku si uživatel vybere srovnávaná
vozidla z vybrané kategorie městské auto, střední auto a prémiové auto.
Sortiment k výběru je široký. Kupříkladu ve střední třídě lze vybrat z
elektromobilů značek Nissan, Kia, VW, Ford, BMW, Opel, Hyundai, Tesla
nebo zvolit existující hybridy či plug-in hybridy.
V dalším kroku si uživatel na posuvné liště zvolí
průměrný roční kilometrický proběh vozidla a délku srovnávacího období.
Výsledkem je první orientační graf nákladů a jejich
struktury rozeznávající odpisy, náklady na palivo či energii, náklady
na údržbu, pojištění a daně. Pomocí dalších ovládacích prvků pak může
doladit cenu v Eurech za litr paliva (resp. kilogram plynu) či
kilowatthodinu elektřiny.
Dále lze do kalkulace zahrnout státní podporu, která je
předdefinovaná pro Skandinávii, západní Evropu a jižní Evropu a
zahrnuje daně nebo dotace.
Práce s kalkulačkou je poměrně jednoduchá a názorná i
pro člověka málo znalého angličtiny. Škoda snad jen, že zakalkulování
státní podpory není více individuální, tak aby si i český uživatel mohl
zapracovat konkrétní hodnoty z našeho prostředí.
Přesto lze tuto kalkulačku považovat za užitečného
pomocníka pro první orientaci v problému, byť pochopitelně nenahradí
seriózní propočty s individuálními vstupními parametry.
Kalkulačka nákladů je k dispozici zde
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Přečtěte si také:
24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak
nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po
městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou
příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů
COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016
expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up
firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH. 
22.5.2017
Jednou
z mrzutostí, která provází uživatele elektromobilů, je vedle omezeného
dojezdu také nutnost vozit s sebou rozmanité nabíjecí kabely. Zatímco
rychlé nabíjení stejnosměrným proudem s velkými nabíjecími výkony má (z
praktických i bezpečnostních důvodů) nabíjecí kabel pevně připojený k
nabíjecí stanici, pro nabíjení střídavým proudem musí automobilista mít
příslušné kabely v úložném prostoru vozidla. Nejčastěji je to kabel pro
běžnou domácnostní zásuvku nebo kabel se zásuvkou typu 2 (Mennekes).
Tyto kabely pochopitelně zabírají v úložném prostoru vozidlo místo,
které pak nelze využít pro zavazadla. Se zajímavým řešením tohoto
problému v podobě nabíjecích kabelů ÖLFLEX®
CHARGE typu Lapp HELIX přišla v dubnu 2017 společnost Lapp. 
26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu
městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská
města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017
se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v
severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. 
18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím
elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta,
se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní. 
13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. 
4.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. 
30.1.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. 
21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. 
10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017. 
8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz. 
8.3.2013
S
bateriemi se setkáváme na každém kroku, v
nejrůznějších velikostech a s nejrůznějším účelem použití – od pohonu
náramkových hodinek po pohon elektromobilu nebo lodě. Právě v naší
rubrice Elektromobilita se o nich často pojednává jako o zdrojích
elektrické energie, vedle palivových článků, o nichž pojednávají
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) č. 2 v této rubrice. Bude
proto
užitečné si připomenout, jak baterie fungují, a stručně ukázat výhody a
nevýhody některých typů, o nichž se často hovoří. 

|