Zkušenosti z Amsterodamu: podpora elektrifikované
logistiky pomáhá městu i dopravcům
10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017.
Od března 2015 získalo celkem 20 elektrických vozidel od
sedmi různých provozovatelů výjimku ze zákazů parkování v určených
oblastech, což umožní vozidlům být naložena a vyložena přímo v místě u
chodníku. Výjimky dále umožňují elektrickým nákladním vozidlům vjet do
určených oblastí mimo k tomu vyhrazené hodiny i vjet na některé pěší
zóny. Oblasti, pro něž byly uděleny výjimky, podle preferencí účastníků
projektu a dopravní situace. Provozovatelé elektrických nákladních
vozidel mohli žádat o výjimku podle potřeby svého
podnikání.
Tyto výjimky přinesly provozovatelům velmi konkrétní
provozně ekonomické výsledky:
Možnost zaparkovat přímo v místě nakládky nebo vykládky
vedla ke zkrácení řidičovy chůze od zaparkovaného vozidla na místo
určení, v denním průměru od 15 do 45 minut na jednoho řidiče. To mělo
přímé dopady na mzdové náklady řidičů.
Doba jedné nakládky a vykládky vozidla se tímto způsobem
zkrátila o 4 – 5 minut, v denním průmětu celkem o 25 – 30 minut pro
jednoho provozovatele. To ve svém důsledku vedlo ke snížení nákladů
celého logistického řetězce.
Dalším důsledkem bylo zkrácení celkového denního proběhu
nákladních vozidel, včetně nutnosti hledat vhodné místo k zaparkování.
To mělo významný přínos pro produktivitu vozidel, která tak mohla
provést denně o 5 – 6 nakládek nebo vykládek více.
Kromě těchto provozně ekonomických přínosů byly
zaznamenány i významné „měkké“ přínosy v oblasti psychologické a
sociální, jak pro samotné provozovatele, tak pro ostatní obyvatele
města:
Tyto výjimky přinášejí méně stresu pro řidiče, kteří tak
dělají méně chyb. Za normálních okolností platí řidič pokutu za
nesprávné parkování z vlastních peněz. Ve spěchu a ve strachu z pokut
tak přirozeně dělají chyby. Počet těchto incidentů se v důsledku
udělených výjimek významně snížil.
Dalším přínosem bylo snížení agresivního chování
ostatních účastníků silničního provozu vůči dodávkovým vozidlům
zastavujícím na nepovolených místech kvůli rychlému dodání zboží.
Ze svých zkušeností vyvodilo město Amsterodam některá
užitečná poučení pro případné následovníky:
Především je vhodné, aby udělené výjimky byly dostatečně
dlouhé, tedy delší než rok. Provozovatelům elektrických nákladních
vozidel to umožní si podle toho dlouhodobě organizovat své logistické
řetězcem, a zužitkovat tak plně výhody plynoucí z výjimek.
Výjimky je žádoucí uplatňovat všude tam, kde to dává
smysl – nejen tedy v městských centrech, ale i mimo ně. Kromě povolení
vjezdu do vymezených zón je vhodné povolit elektrickým vozidlům také
provoz ve vymezených jízdních pruzích, zde např. pruzích pro tramvaj.
Zároveň je třeba mnohem přísněji vymáhat dodržování
pravidel od všech účastníků silničního provozu, jimž výjimky nebyly
uděleny. Zabrání se tak situaci, kdy vozidlo s výjimkou ji v praxi
nemůže využít, protože mu v tom brání nedodržování pravidel ze strany
ostatních řidičů.
Všechna tato opatření pak přirozeně motivují
provozovatele městské logistiky k provozování elektrických vozidel,
protože ekonomické přínosy kompenzují jejich vyšší pořizovací náklady
oproti srovnatelným konvenčním vozidlům v situaci, kdy sama úspora
provozních nákladů není dostačující.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
FREVUE
Další informace zde
Přečtěte si také:
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz. 
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční
areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující
zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než
40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele,
společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících.
Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto
zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST
GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. 
9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách
Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu
žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde
o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a
s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup
nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů
stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány
rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho
povolaných a méně vyvolených. 
3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017. 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

23.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné
elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní
jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo
donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to
bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se
zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší
městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA
Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně
od polského výrobce Solaris. A elektrické
autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. 
17.1.2017 Evropský projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. 
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
29.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií. 

|