Czechbus 2016 je za námi, ať žije Czechbus 2017 –
samozřejmě elektricky
23.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné
elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní
jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo
donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to
bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se
zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší
městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA
Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně
od polského výrobce Solaris. A elektrické
autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu.
Proč najednou takový zájem o elektrický pohon autobusů?
Celkové ekologické přínosy elektrického pohonu jsou dány
především jeho energetickou efektivností – elektrobus spotřebuje cca 40
% energie oproti dieselu – a elektroenergetickým mixem ČR. Ten v
současné době tvoří z cca 43 % jaderné a obnovitelné zdroje, na zbylých
procentech se kromě uhlí podílí i další, například plynové zdroje.
Podobný elektroenergetický mix, s větším podílem obnovitelných zdrojů a
menším podílem jádra, má i EU jako průměr.
Ještě významnější jsou ekologické přínosy v místě
provozu, kde elektrická doprava (na rozdíl od dieselů nebo CNG)
nepůsobí žádné emise. Jde zejména o pevné částice a oxidy dusíku, které
mohou za většinu souvisejících úmrtí a obzvláště škodí ve městech, kde
se nesnadno rozptýlí.
Dalším významným místním efektem elektrifikace je
odstranění hluku produkovaného motorem autobusu. Motor není jediným
zdrojem hluku vozidla, významně se však projevuje právě při nízkých
rychlostech a rozjíždění v městském provozu.
Výsledkem je, že po celém světě jezdilo v roce 2015 cca
173 000 elektrických autobusů, z toho zhruba tisícovka v Evropě a
nejvíce z nich v Číně – 170 000 autobusů, tj. 98,3.
O autobus či elektrobus roku se na Czechbusu
nesoutěžilo. Nicméně symbolicky zde byly předány klíčky od prvního z
deseti elektrobusů Škoda Perun pro MHD v Třinci. I další značky
známé svými elektrickými autobusy byly na veletrhu přítomny a své
produkty předvedly buďto naživo nebo ve svých prezentacích na naší výše
zmíněné konferenci i na svých vlastních tiskových konferencích. Máme na
mysli především výrobce Ekova Electric, Solaris, SOR a Volvo se
standardními elektrobusy (případně parciálními trolejbusy nebo plug-in
hybridními autobusy), a také EVC Group s elektrickými mini- a midibusy.
Otázkou zůstává, proč se k prezentaci elektrifikovaných
vozidel nepřipojili i další evropští leadeři, na Czechbusu přítomní –
máme tím na mysli především nizozemský VDL, který má rozhodně co
nabídnout v segmentech standardních elektrobusů i „komunitních“
elektrických minibusů.
Do pestré palety zahraničních elektrobusů, brázdících
evropské silnice, jejichž výrobci na Czechbus nezavítali, lze zařadit
zejména čínský BYD – nejprodávanější elektrobus na světě, zkoušený i v
Ostravě, ale
také třeba španělský Irizar nebo britský Optare. Třeba se nechají
zlákat příště, kdo ví…
Nabíjecí infrastrukturu pro průběžně dobíjené
elektrobusy tentokrát reprezentovala společnost ABB i zajímavé řešení
švýcarské skupiny Staubli – viz prezentace z výše uvedené konference
„Elektrické autobusy pro město V“. Do portfolia evropských leaderů by
se jistě hodil například Siemens a Heliox, oba zapojení do evropského
standardizačního procesu.
Datum příštího, tedy letošního, Czechbusu je již známo.
Jeho 7. ročník se uskuteční na Výstavišti v Praze – Holešovicích od 21.
do 23. 11. 2017. Věříme, že elektrifikovaných exponátů i prezentací zde
přibude, tak jak to odpovídá zmíněnému evropskému trendu.
Zda také plánovaný další ročník naší konference
„Elektrické autobusy pro město“ najde své místo bezprostředně v
prostorách tohoto veletrhu či zda se přesune jinam, je prozatím tak
trochu otazník. Navzdory nespornému geniu loci, který veletrh Czechbus
má, nelze pominout poněkud polní podmínky, v nichž se zde naše
konference rok od roku konají. Polní co do prostředí i co do organizace
ze strany veletrhu, pro niž je charakteristické známé úsloví: Voják se
stará – voják má. O konferenci s jejími novinkami v oblasti technologií
a financování elektrických autobusů nicméně zájemci z řad partnerů a
účastníků rozhodně ani letos nepřijdou – stačí sledovat informace na
našich portálech.
Těšíme se na Vás!
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz 
Přečtěte si
také:
19.1.2017 Jedním z evropských měst, které provozují ve větším
rozsahu bateriové elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové
průmyslové město hlásící se ke konceptu smart city. Elektrobusy zde začali
zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45
elektrobusů od čínského výrobce BYD. Od ledna
2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na
městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto
dvanáctimetrových elektrobusů. 
11.1.2017 Pravděpodobně největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric (viz foto). Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. 
3.1.2017 Na mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
2.1.2017
Evropský projekt ZeEUS,
jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. 
23.12.2016
Evropský projekt palivočlánkových autobusů
CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD.
Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. 
22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. 
20.12.2016 Na evropském trhu městských autobusů se stále více
prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v
roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských
autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by
měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i
výsledky soutěže o nejlepší městský autobus roku na letošním
hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB)
16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
28.11.2016 Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
24.11.2016 Na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu 2016 byl dopravní
společnosti Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti
elektrobusů Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v
Třinci (viz foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím
získá v ČR zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. 
18.11.2016 Elektrobusy britského výrobce Optare znají čtenáři
našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku a v dalších
městech na britských ostrovech, ale také například ve švédském
Karlstadu.
Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare MetroCity
svojí délkou a
kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v
listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou
verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker EV. 
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 

|