Scania a Bombardier testují první indukčně dobíjený
elektrický autobus ve Skandinávii
22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. 
Testovacím vozidlem je 12m městský autobus typu Scania
Citywide LE4x2 (viz foto). Jde o paralelní hybrid s dieselovým a
elektrickým pohonem propojenými převodovkou. Součástí elektrovýzbroje
je 130kW trakční elektromotor a 56kWh lithium-iontové trakční baterie,
umístěné na střeše vozidla. Pohon doplňuje devítilitrový 240kW
dieselový motor, který používá bionaftu (a jeho provoz je tedy nikoli
bezemisní, ale uhlíkově neutrální). Tento motor může sloužit jako
vlastní zdroj pohonu nebo dobíjet baterie.
Jako zdroj dobíjení slouží technologie Bombardier
PRIMOVE. Nabíjecí
výkon je 200 kW. Pro potřebu tohoto zkušebního provozu byly instalovány
dvě nabíjecí stanice. Jedna se nachází na konečné zastávce linky 755 u
muzea vědy Tom Tits Experiment a je vlastněna a provozována
energetickou společností Vattenfall, druhá se nachází v technickém
centru společnosti Scania ve Södertälje. Pro jednu jízdu vystačí nabití
baterií na konečné stanici, které trvá v průměru 6 – 7 minut. 
Linka 755 má 4 zastávky, celá trasa je dlouhá 10 km.
Linka je provozována pouze ve všední dny. Jízdní řád na lince je ve
špičce pro jedno vozidlo velmi těsný – obrat na jedné konečné umožňuje
přesně dobití autobusu, na opačném konci má rezervu kolem 2 minut.
Partnery celého projektu jsou Scania, provozovatel
veřejné dopravy ve Stockholmském regionu SL, energetická společnost
Vattenfall, město Södertälje a Královský institut technologie (KTH).
Rozpočet celého projektu je cca 38 mil. švédských korun
(SEK), tedy cca 106 mil. Kč. Z toho 22 mil. SEK, tedy cca 58 %,
investuje Scania a Švédská energetická agentura přispívá grantem 10
mil. SEK (26 %) na podporu výzkumu, který bude rozdělen mezi Královský
institut technologie, Scanii a SL.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Scania
Další informace zde a také zde 

Přečtěte si také:
28.11.2016 Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
18.11.2016 Elektrobusy
britského výrobce Optare znají čtenáři
našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku
a v dalších
městech na britských ostrovech, ale také například ve
švédském
Karlstadu.
Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare
MetroCity
svojí délkou a
kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v
listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou
verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker
EV. 
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 
10.8.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice
elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a
úskalí. 
28.4.2016 Indukční
nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. 
15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na
lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované
patrové plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je
součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je
mj. zapojena i Plzeň. 
20.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 
11.11.2015 Indukční dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické síti. 

|