Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením
v Londýně v provozu
15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na
lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované
patrové plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je
součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je
mj. zapojena i Plzeň.
Demonstračním vozidlem v Londýně (viz foto) je
diesel-hybridní autobus Alexander Dennis Enviro400H E400. Je to 10,2m
patrový autobus, ve dvoudveřové verzi o kapacitě 62 sedících. K pohonu
slouží hybridní systém BAE Systems HybriDrive, zahrnující zejména 120kW
elektromotor, doplněný o 140kW generátor s permanentními magnety (195
kW špičkový výkon) a energetický management. Generátor je poháněn
čtyřválcovým motorem Cummins kategorite Euro 6 o výkonu 138 kW a objemu
válců 4,5 l. Jako zásobník energie slouží 61kWh lithium-iontové
baterie, umožňující během 20hodinového denního provozu jet až 80 % v
plně elektrickém módu.
Autobusy jsou provozovány na 11 km dlouhé lince č. 69
mezi stanicemi Canning Town Bus Station a Walthamstow Central Bus
Station.
Pro průběžné dobíjení je autobus vybaven systémem
indukčního dobíjení IPT® od Conductix-Wampfler, úspěšně zkoušený v
Británii od začátku letošního roku na elektrických midibusech v Milton
Keynes a od
roku 2003 provozovaný na elektrobusech v italském Turíně (viz studie
„E-mobilita v MHD“). Zde je to
vůbec poprvé, co je tento nabíjecí systém použit u patrového autobusu.
Při průměrné výšce londýnského patrového autobusu cca 4,4 m (nehledě na
konstrukci jeho karoserie a těžiště vozidla) si lze ostatně těžko
představit jiný způsob průběžného dobíjení než spodní. Přitom indukční
dobíjení je již odzkoušené v různých pilotních i rutinních provozech,
zatímco nedávno představené kontaktní spodní dobíjení typu Alstom SRS má prozatím
jedinou provozní aplikaci u tramvají v Nice
a na svoje
uplatnění u elektrobusů teprve čeká.
Stanice pro průběžné dobíjení jsou umístěny na obou
konečných zastávkách. Průběžné dobíjení v Londýně pracuje s nabíjecím
výkonem 100 kW. Vozidla jsou vybavena pozičním systémem Geo-Fencing,
který umožňuje jejich přesné zastavení nad nabíjecí deskou.
Kromě průběžného nabíjení používají autobusy také pomalé
zásuvkové nabíjení přes noc v garáži.
Partnery demonstračního projektu v Londýně jsou výše
uvedení výrobci spolu s dopravcem Tower Transit a s organizacemi
Transport Research Laboratory a Transport & Travel Research
Ltd. monitorujícími průběh zkoušek. Jeho hlavním cílem je otestovat
funkčnost zvolené technologie pohonu a nabíjení systému a dojezdovou
vzdálenost na plně elektrický pohon.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
ZeEUS
Další informace zde 
Přečtěte si také:
14.12.2015 Již dříve avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12
electric v Paříži
zahájil na
začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na
linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu
jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce
Ekoenergetyka. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. 
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. 
9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude
mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně
dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z
tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK
Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015
k
tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. 
6.11.2015 Největším
evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v
dopravě. 
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně
nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). 
4.11.2015
O tom, že nabíjecí stanice pro elektrická vozidla od
společnosti ABB mohou mezi sebou komunikovat po ethernetu, jsme na
našem portále nedávno psali v souvislosti s provozem průběžně
dobíjených elektrobusů v Lucemburku. Nedlouho
poté, koncem října 2015, oznámily společnosti ABB a Microsoft Corp., že
celosvětově uvedou na trh novou platformu rychlonabíjecích služeb pro
elektrická vozidla. 
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. 
22.10.2015
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS,
jehož
demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se
představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma
Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci
demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016
provozován její elektrobus značky Sileo. 

|