Elektrobus Solaris v Paříži: integrované řešení
vozidlo-nabíjecí stanice v provozu
14.12.2015 Již dříve avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12
electric v Paříži
zahájil na
začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na
linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu
jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce
Ekoenergetyka. Elektrobus Solaris Urbino 12 electric pro Paříž bude
proveden v novém designu, představeném mj. na veletrhu Busworld 2015. Elektrobus
pro Paříž (viz foto níže) má 30 míst pro sedící včetně 16 sklopných sedadel.
K pohonu slouží jednotka ZF AVE 130 se dvěma třífázovými asynchronními
trakčními elektromotory o výkonu 120 kW, umístěnými na nábojích kol.
Pohonnou jednotku doplňuje trakční výzbroj od polského výrobce Medcom.
Jako zásobník energie slouží 240 kWh trakční baterie nabíjené ze
zásuvky. 
K jejich nabíjení slouží 80kW nabíjecí
stanicequickPOINT Depot Charger (viz foto vpravo), kterou dodává polský
výrobce Ekoenergetyka-Polska Sp. z o.o. Tato nabíjecí stanice, jak
název napovídá, je primárně určena pro pomalé nabíjení elektrobusů v
garáži. V provedení pro Paříž je využita jako přemístitelné mobilní
zařízení se čtyřkolovým podvozkem. Stanice využívá standard CCS
(Combo2). K jejím dalším charakteristickým rysům patří ochrana proti
rozpojení během nabíjení, LCD display s uživatelsky příjemným rozhraním
nebo možnost online monitorování nabíjecího procesu řidičem elektrobusu
nebo ze vzdáleného dispečinku.
Ekoenergetyka nabízí kromě toho rovněž technologii pro
rychlé průběžné dobíjení elektrobusů pod obchodní značkou quickPoint
CITY CHARGER s pantografovou konzolí a s možností připojení ke střídavé
distribuční síti nebo ke stejnosměrné trakční síti. Průběžné dobíjení
touto technologií pracuje s nabíjecími výkony v rozsahu 200 kW – 1 MW a
je vybaveno funkcemi smart metering.
Provoz vozidla i nabíjecí stanice pro Paříž zajišťuje
jako integrovaný projekt výrobce elektrobusu Solaris Bus &
Coach. Podobně nabízí integrovaná řešení také s nabíjecími systémy od
německého dodavatele Schunk.
Projekt elektrobusu v Paříži je součásti programu RATP,
podporovaného dopravním úřadem regionu Velká Paříž STIF, jehož cílem je
do roku 2025 zcela vymístit tradiční dieselové autobusy a přeměnit
autobusový park pařížské MHD na plně bezemisní.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Solaris Bus & Coach, Ekoenergetyka
Další informace zde a také
zde
Přečtěte si také:
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
20.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 
11.11.2015 Indukční dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické síti. 
10.11.2015 V listopadu 2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. 
9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude
mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně
dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z
tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK
Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015 k
tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. 
6.11.2015 Největším evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v dopravě. 
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). 
4.11.2015
O tom, že nabíjecí stanice pro elektrická vozidla od
společnosti ABB mohou mezi sebou komunikovat po ethernetu, jsme na
našem portále nedávno psali v souvislosti s provozem průběžně
dobíjených elektrobusů v Lucemburku. Nedlouho
poté, koncem října 2015, oznámily společnosti ABB a Microsoft Corp., že
celosvětově uvedou na trh novou platformu rychlonabíjecích služeb pro
elektrická vozidla. 
27.10.2015 Tzv. nový Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu pro Paříž a pro Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. 
22.10.2015
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS, jehož
demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se
představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma
Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci
demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016
provozován její elektrobus značky Sileo. 

|