Elektrobusy Optare budou i patrové
18.11.2016 Elektrobusy britského výrobce Optare znají čtenáři
našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku a v dalších
městech na britských ostrovech, ale také například ve švédském
Karlstadu.
Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare MetroCity
svojí délkou a
kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v
listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou
verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker EV (viz foto).
Metrodecker EV vychází z dieselové verze Optare
Metrodecker, dodávané v 10,5m nebo 11,1m verzi s kapacitou 99
cestujících, navzájem se lišící v poměru sedících a stojících.
Elektrická verze má délku 10,5 m a kapacitu 96 míst, tedy jen o 3 místa
méně než v dieselovém provedení.
Stejně jako ostatní elektrobusy Optare bude i
Metrodecker EV vybaven pohonem Magtec P144 „Zero emission“ electric.
Bližší podrobnosti zatím výrobce neudává. Ve standardním provedení má
pohon Magtec výkon 150kW (pro srovnání, dieselovou verzi Metrodeckeru
pohání motor Mercedes-Benz o výkonu 170 kW). Jako zásobník energie
slouží lithium-železo-magnesium-fosfátové baterie, které jsou
bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním základních
parametrů. Nabíjení standardně probíhá buďto prostřednictvím
zabudovaného nabíjecího zařízení ze standardní třífázové zásuvky
výkonem 2× 7,5 kW po dobu 6 hodin (z nuly na plnou kapacitu), nebo
zrychleným nabíjením pomocí přídavného nabíjecího zařízení o výkonu 50
kW, který výrobce dodává jako volitelné.
V případě patrové verze je předpokládána dostatečná
kapacita baterií pro dojezd na jedno nabití v rozmezí 105 – 145 mil,
tedy zhruba 170 – 230 km. Výrobce předpokládá v dalším vývoji zvýšit
tento dojezd nad 150 mil, tedy nad 240 km.
Do zkušebního provozu by měl být Metrodecker EV uveden
zkraje roku 2017 na linkách v centru Londýna, provozovaných společností
Go-Ahead London. Během tohoto zkušebního provozu budou sledovány a
vyhodnocovány provozní vlastnosti elektrobusu i zpětná vazba od řidičů
a cestujících.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Optare
Další informace zde 
Přečtěte si také:
1.11.2016 Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci
se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední
Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. 
20.10.2016
V souvislosti s kandidáty na letošní ocenění „nejlepší
městský autobus roku“, o němž jsme
psali v srpnu 2016, jsme se setkali s nizozemským dodavatelem 12m
elektrobusů, na českém trhu dosud poměrně málo známým. Je jím
nizozemský výrobce Ebusco B.V. Protože veřejně publikované informace o
tomto výrobci byly poměrně střídmé, oslovili jsme jej v říjnu 2016
přímo se žádostí o detaily jeho produktu. Následovala okamžitá odpověď
s fotografiemi, zajímavými parametry a s ujištěním, že Ebusco má zájem
i o český trh. V tomto článku tedy elektrobusy Ebusco představíme
trochu blíže. 
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city,
využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa
od britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. 
5.10.2016 Již dříve
avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů
Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu
ZeEUS byl
oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové
elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské
lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím
ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. 
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 
29.8.2016 Projekty
zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2
v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského
projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
26.8.2016 Mezinárodní
veletrh IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru uděluje
každoročně ocenění „nejlepší městský autobus roku“. Letos se poprvé v
historii stal vítězem bateriový elektrobus, a to Urbino 12 electric od
polského výrobce Solaris. Oficiální předání ceny proběhne během
veletrhu v posledním zářiovém týdnu 2016. 
18.8.2016 V červenci
2016 publikovaly americké agentury National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area).
V tomto článku uvádíme některé zajímavé
poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických
zkušeností v evropské a české praxi. 
11.8.2016 Elektrobusy
nizozemského výrobce VDL jsou prozatím známé
čtenářům našeho portálu ve standardní 12m verzi jako VDL Citea SLF-120
Electric (například z
projektu pro německý
Münster) nebo ve
futuristické 18m verzi jako VDL Citea SLFA-180 Electric pro Kolín nad
Rýnem Na
přelomu července a srpna 2016 přichází tento výrobce se dvěma
zajímavými novinkami v oblasti elektrických autobusů, tentokrát
kratších. 
10.8.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice
elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a
úskalí. 
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě. 
20.7.2016
Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s
„bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě,
se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v
tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel
městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce
autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní
komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou
částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. 
18.7.2016 Ve
španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve
zkušebním provozu v rámci evropského
projektu ZeEUS
dva 12m
elektrobusy Irizar.
Brzy se k
nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris
Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy
byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince,
provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení
provozu s cestujícími se již brzy očekává. 
14.7.2016
Ve španělském San
Sebastianu jezdí od července 2014 jeden
elektrobus Irizar i2e od španělského
výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva
roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje
dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a
Martutene. 
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 

|