Barcelona uvedla do provozu průběžně dobíjené 18m
elektrobusy Solaris
5.10.2016 Již dříve avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů
Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu
ZeEUS byl
oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové
elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské
lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím
ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. 
Nízkopodlažní 18m elektrobus v provoedení pro Barcelonu
má celkovou obsaditelnost 110 cestujících, z toho 37 sedících. K
pohonu slouží 270kW elektromotory.
Zdrojem energie jsou tři trakční baterie o celkové
kapacitě 120 kWh, které zabírají relativně málo prostoru, a tudíž
umožňují běžné uspořádání interiéru. Baterie jsou průběžně dobíjeny na
trase pomocí čtyřpólové pantografové konzole (viz foto). Rychlé
nabíjení probíhá výkonem 400 kW po dobu 5 – 8 minut. Baterie, jejichž
nabití neklesne během provozu pod 40 % kapacity, jsou při něm dobity na
80 %. 
Nabíjení probíhá automaticky. Proces nabíjení usnadňují
dva senzory. Senzor na přední straně autobusu, přibližovací senzor,
informuje před příjezdem nabíjecí stanici, která se připraví na
nabíjení. Senzor na zádi autobusu, poziční senzor, informuje, že
vozidlo zaujalo správnou polohu, a lze tudíž zvednout nabíjecí
pantograf a zahájit nabíjecí proces. 
Dodavatelem nabíjecí infrastruktury je španělská
energetická společnost Endesa. Během nabíjení jsou do centra této
společnosti přenášena data o průběhu nabíjení a stavu vozidla. Tato
data jsou následně sdílena s dispečinkem dopravce.
Jedna rychlonabíjecí stanice je nyní umístěna na Carrer
del Cisell, několik metrů od konečné stanice Pg. Zona Franca. Další k
ní pribude před zahájením pravidelného provozu v listopadu 2016 na
druhé konečné stanici Forum.
Kromě rychlého nabíjení je elektrobus nabíjen na 100 %
kapacity baterií v depu po dobu cca 2 – 3 hodiny ze dvou nabíjecích
stanic FASTO, rovněž dodaných společností Endesa.
Tyto kloubové elektrobusy se tak připojily k dvěma 12m
elektrobusům Irizar i2e, které jsou již v Barceloně provozovány
společností Baixbus na nočních linkách
a k dalším
dvěma elektrobusům stejného typu, které TMB testovaly na linkách 20 a
34 v roce 2014.
Barcelona tak ve spolupráci mezi městským dopravcem a
národní energetickou společností naplňuje svůj koncept smart city.
Energetická společnost Endesa se angažuje také v rozvoji
dalších smart cities ve Španělsku. Je například hlavní hnací silou
smart city Malaga.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
ZeEUS a TMB
Další informace zde 
Přečtěte si také:
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 
16.9.2016 Plánem udržitelné městské mobility (anglická zkratka
SUMP podle Sustainable Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán,
určený k uspokojování potřeb mobility osob a organizací ve městech a
jejich okolí za účelem zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý
nástroj pro realizaci konceptu smart city. Plánování a
realizace rozvoje elektromobility ve městech by měly být zapojeny do
těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k tomu podává dokument CIVITAS
Insight „E-mobility 
29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
26.8.2016 Mezinárodní veletrh IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru uděluje
každoročně ocenění „nejlepší městský autobus roku“. Letos se poprvé v
historii stal vítězem bateriový elektrobus, a to Urbino 12 electric od
polského výrobce Solaris. Oficiální předání ceny proběhne během
veletrhu v posledním zářiovém týdnu 2016. 
18.8.2016 V červenci 2016 publikovaly americké agentury National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme některé zajímavé
poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických
zkušeností v evropské a české praxi. 
11.8.2016 Elektrobusy nizozemského výrobce VDL jsou prozatím známé
čtenářům našeho portálu ve standardní 12m verzi jako VDL Citea SLF-120
Electric (například z projektu pro německý Münster) nebo ve
futuristické 18m verzi jako VDL Citea SLFA-180 Electric pro Kolín nad
Rýnem Na
přelomu července a srpna 2016 přichází tento výrobce se dvěma
zajímavými novinkami v oblasti elektrických autobusů, tentokrát
kratších. 
10.8.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice
elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a úskalí. 
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě. 
29.7.2016
V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji
strategii nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána
nejen jako preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu
řešení zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně
jejího řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a
odbavovacích systémů. 
22.7.2016 Dnes
vyšlo další, v pořadí již šesté vydání příležitostného newsletteru
Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) „Elektromobilita v MHD“, který
pro SDP ČR připravuje naše redakce v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu.
Čtenáři zde opět najdou novinky ze světa elektrobusů doma i ve světě,
aktuality k procesu jejich standardizace i zamyšlení nad různými druhy
projektů, do nichž mohou být elektrobusy zapojeny a které není radno
navzájem zaměňovat. Nechybí ani pozvánky na blížící se odborné
konference k „velké“ a „malé“ elektromobilitě, připravované
provozovateli našeho portálu ve spolupráci se SDP ČR.
Newsletter
červenec 2016 ke
stažení zde 
20.7.2016
Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s
„bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě,
se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v
tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel
městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce
autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní
komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou
částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. 
18.7.2016 Ve
španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve
zkušebním provozu v rámci evropského
projektu ZeEUS
dva 12m
elektrobusy Irizar.
Brzy se k
nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris
Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy
byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince,
provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení
provozu s cestujícími se již brzy očekává. 
14.7.2016
Ve španělském San
Sebastianu jezdí od července 2014 jeden
elektrobus Irizar i2e od španělského
výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva
roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje
dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a
Martutene. 
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 

|