Městským autobusem roku 2017 se poprvé stal elektrobus,
typ Solaris Urbino 12 electric
26.8.2016 Mezinárodní veletrh IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru uděluje
každoročně ocenění „nejlepší městský autobus roku“. Letos se poprvé v
historii stal vítězem bateriový elektrobus, a to Urbino 12 electric od
polského výrobce Solaris. Oficiální předání ceny proběhne během
veletrhu v posledním zářiovém týdnu 2016. 
Celá soutěž probíhala v Bruselu na přelomu května a
června 2016. Do užšího výběru se kromě již zmíněného Solaris Urbino 12
electric dostaly další čtyři značky: Van Hool Exqui.City, Irizar i2e, nizozemský
elektrobus Ebusco 2,1 a Mercedes-Benz Citaro NGT. Kromě značky
Mercedes, která přihlásila do soutěže autobus na CNG, byly tedy
soutěžními vozidly elektrobusy.
Organizátorem této soutěže, která se koná každý druhý
rok, je ACE (Association of Commercial Vehicle Editors, tedy asociace
redaktorů pro užitková vozidla). Porota složená z novinářů z odborných
médií zaměřených na autobusy z celkem 20 zemí hodnotila jak měřitelné
parametry, jako jsou zrychlení, vzdálenost zastavení, hluk a vibrace,
tak subjektivní zkušenosti porotců v roli cestujících a řidičů. Úloha
hodnotitelů není nikdy jednoduchá. Tentokrát však byla o to složitější,
že porotci měli poprvé co do činění s tolika bateriovými elektrobusy.
A jak tedy vypadá podrobná technická specifikace
„zlatého“ městského autobusu na fotografiích?
• Typ: Solaris Urbino 12
electric
• Délka: 12 000 mm
• Šířka: 2 550 mm
• Celkem výška (včetně
pantografu): 3 395 mm
• Rozvor náprav: 5 900 mm
• Přední náprava:
nezávisle odpružená ZF RL 82 EC
• Hnací náprava: ZF AVE
130 portálová náprava s integrovanými elektromotory
• Baterie: High Energy,
kapacita 240 kWh
• Elektrický systém: Medcom
• Zařízení pro zásuvkové
nabíjení: Ekoenergetyka-Polska, výkon do 80 kW
• Nabíjecí systém pro
průběžné dobíjení: zásuvka a pantografová konzole Schunk s nabíjecím
výkonem do 450 kW
• Uspořádání a typ dveří:
2-2-2, Ventura
• Sedadla: Ster 8MU s
antimikrobiálním povrchem s kationty mědi
• Počet míst k sezení: 30,
z toho 16 přístupných ze snížené podlahy
• Klimatizace: Konvekta UL
500 EM
O elektrobusech Solaris bude možné si poslechnout další
zajímavé podrobnosti na připravované konferenci Elektrické autobusy pro
město V, kterou pořádáme jako součást listopadového veletrhu Czechbus 2016 v Praze
a společnost Solaris Bus & Coach je jedním z jejích
průmyslových partnerů. 
Poslední slovo v používání a dalším rozvoji autobusů pro
město bude mít pochopitelně přepravní trh se svými požadavky a
průmyslové trhy se svojí nabídkou. I z této události je však mimo jiné
zřejmé, že bateriové elektrobusy definitivně vyrostly ze stadia pokusů
a experimentování a mají ambice na to, stát se důležitým a
plnohodnotným prvkem v městské mobilitě. Důležitou roli přitom bude
hrát proces evropské standardizace elektrobusů a nabíjecích systémů a rozvoj od
dosavadních malých sérií či kusové výroby k velkosériové výrobě, která
umožní dosáhnout potřebné ekonomie z rozsahu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Solaris Bus & Coach
Další informace zde
Přečtěte si také:
11.8.2016 Elektrobusy
nizozemského výrobce VDL jsou prozatím známé
čtenářům našeho portálu ve standardní 12m verzi jako VDL Citea SLF-120
Electric (například z
projektu pro německý
Münster) nebo ve
futuristické 18m verzi jako VDL Citea SLFA-180 Electric pro Kolín nad
Rýnem Na
přelomu července a srpna 2016 přichází tento výrobce se dvěma
zajímavými novinkami v oblasti elektrických autobusů, tentokrát
kratších. 
10.8.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice
elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a
úskalí. 
22.7.2016 Dnes
vyšlo další, v pořadí již šesté vydání příležitostného newsletteru
Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) „Elektromobilita v MHD“, který
pro SDP ČR připravuje naše redakce v rámci Pracovní
komise pro
elektromobilitu.
Čtenáři zde opět najdou novinky ze světa elektrobusů doma i ve světě,
aktuality k procesu jejich standardizace i zamyšlení nad různými druhy
projektů, do nichž mohou být elektrobusy zapojeny a které není radno
navzájem zaměňovat. Nechybí ani pozvánky na blížící se odborné
konference k „velké“ a „malé“ elektromobilitě, připravované
provozovateli našeho portálu ve spolupráci se SDP ČR.
Newsletter
červenec 2016 ke
stažení zde 
20.7.2016
Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s
„bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě,
se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v
tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel
městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce
autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní
komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou
částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. 
18.7.2016 Ve španělské
Barceloně jsou již od srpna 2014 ve
zkušebním provozu v rámci evropského
projektu ZeEUS
dva 12m
elektrobusy Irizar.
Brzy se k
nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris
Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy
byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince,
provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení
provozu s cestujícími se již brzy očekává. 
14.7.2016
Ve španělském San Sebastianu
jezdí od července 2014 jeden elektrobus Irizar i2e od španělského
výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva
roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje
dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a
Martutene. 
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 
30.6.2016 Proces
standardizace systémů nabíjení u průběžně
dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých
dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí
infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh
standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC,
který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové
evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O
průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. 
28.4.2016 Indukční
nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. 
6.4.2016 Prvním
elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 

|