Trh elektrických autobusů poroste, EIB je podporuje
20.12.2016 Na evropském trhu městských autobusů se stále více
prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v
roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských
autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by
měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i
výsledky soutěže o nejlepší městský autobus roku na letošním
hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB), která na
začátku prosince 2016 představila novou iniciativu Cleaner Transport
Facility (CTF) na podporu ekologické dopravy.
Podle analýzy uznávané americké konzultační společnosti
Frost & Sullivan, zaměřené na moderní technologie, by v roce
2020 měl evropský trh prodaných standardních městských autobusů v roce
2020 zahrnovat z 18 % vozidla na plynové pohony používající CNG nebo
LNG a z 30 % elektrobusy nebo elektrické hybridní autobusy. Vyjádřeno v
absolutních hodnotách by elektrobusů a hybridních autobusů mělo být v
Evropě prodáno kolem 4 400, z toho čtvrtina elektrobusů a tři čtvrtiny
hybridních autobusů. Vyjádřeno finančními jednotkami jde dohromady o
investice více než 2 miliardy €.
Pro EIB je ekologická doprava, včetně městské hromadné
dopravy, jedním z klíčových odvětví. Jen v roce 2015 investovala EIB
více než 12 mld. € do dopravních projektů v EU.
CTF je zastřešující nástroj EIB pro financování
ekologické dopravy, tedy dopravních prostředků a potřebné
infrastruktury. Není (pochopitelně) zaměřena pouze na ekologické
autobusy, ale tyto dopravní prostředky tvoří významný směr investic
financovaných pod tímto nástrojem. Financování pod tímto nástrojem se
zaměřuje především na obchodní modely zohledňující celoživotní náklady,
spíše než jen tradiční příspěvek na vyšší investici.
Financování pod CTF má dva základní zdroje:
Prvním je Evropský fond strategických investic (EFSI).
Jde o společnou iniciativu EIB a Evropské komise, zaměřenou na
mobilizaci soukromých financí pro strategické investice. Z EFSI jsou
poskytovány zvýhodněné úvěry podle standardních pravidel EIB.
Druhým zdrojem je Connecting Europe Facility (CEF),
evropský fond pro podporu růstu, zaměstnanosti a konkurenceschopnosti,
který je v dopravě zaměřený zejména na rozvoj transevropských sítí.
V rámci CTF lze využít také nástroje InnovFIN, který pod
programem Horizon 2020 podporuje výzkum a inovace jako zdroje pro
financování inovačních/demonstračních projektů v elektrické dopravě a
vodíkových, resp. palivočlánkových technologiích.
V oblasti nízkoemisních a bezemisních autobusů bude CTF
podporovat zejména projekty sdružující několik měst, a tímto způsobem
umožňující efektivní zadávací proces.
Prvním projektem financovaným v rámci této iniciativy se
staly trolejbusy s palivovými články v Rize.
Podobně jako elektrické autobusy může CTF
spolufinancovat také například parky vozidel s alternativními pohony u
soukromých provozovatelů.
Z uvedených iniciativ Evropské komise a Evropské
investiční banky je zřejmé, že jakkoliv jsou ekologické cíle v dopravě
na úrovni EU důležitou prioritou, je akcentováno rovněž efektivní
využívání finančních prostředků. Tomu odpovídá i podpora rozmanitých
obchodních modelů zohledňující sdílení rizik mezi veřejným a soukromým
sektorem. Pro české dopravce, municipality a další zainteresované
subjekty to může být další důležitý signál, že i v oblasti ekologických
řešení zvolna končí doba natažených rukou a byrokratického přidělování
veřejných peněz typu „něco za nic“ a začíná doba finančního řízení se
zodpovědností za rizika, která k řízení peněz patří.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
28.11.2016 Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
24.11.2016 Na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu 2016 byl dopravní
společnosti Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti
elektrobusů Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v
Třinci (viz foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím
získá v ČR zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. 
18.11.2016 Elektrobusy britského výrobce Optare znají čtenáři
našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku a v dalších
městech na britských ostrovech, ale také například ve švédském
Karlstadu.
Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare MetroCity
svojí délkou a
kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v
listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou
verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker EV. 
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
10.11.2016 O
parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s
bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a
jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci
Elektrické
autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj
energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový
palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První
takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě
Lotyšska. 
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 
18.8.2016 V
červenci 2016 publikovaly americké agentury National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v rámci projektu ZEBA
(Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme
některé zajímavé
poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických
zkušeností v evropské a české praxi. 
10.8.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice
elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a
úskalí. 

|