Severní Brabantsko má největší park kloubových
elektrobusů
11.1.2017 Pravděpodobně největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric (viz foto). Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev.
18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je
po celé délce plně nízkopodlažní a pojme až 48 sedících a 110 stojících
cestujících (v provedení pro Severní Brabantsko se hovoří o kapacitě
125 cestujících). K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem
jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké
dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek.
Pro elektrobusy VDL je charakteristický pohonný systém
ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou
bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními
magnety, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Motory
pracují se jmenovitým napětím 600 V DC při 200 A. Výkon motoru udává
výrobce 113 kW. U 18m verze elektrobusu jsou poháněny dvě
nápravy (zadní a prostřední).
K uchovávání elektrické energie slouží lithium-iontové
trakční baterie od firmy Akasol s kapacitou přes 100 kWh.
Rychlé průběžné dobíjení na trase i pomalé nabíjení přes
noc probíhá u tohoto projektu čtyřpólovým pantografem na vozidle pomocí
infrastruktury dodané nizozemským výrobcem Heliox (viz foto), jedním z
účastníků dohody o standardizaci nabíjecích systémů pro elektrobusy. Pomalé
nabíjení probíhá v depu výkonem 30 kW po dobu 5 – 8 hodin, rychlé
nabíjení na trase probíhá výkonem 300 kW po dobu 5 – 20 minut. 
Celý projekt zastřešuje výrobce autobusů VDL Bus
& Coach jako finální dodavatel ve spolupráci s místní
energetickou společností. VDL zde tedy nefiguruje pouze jako
dodavatel elektrobusů, nýbrž jako dodavatel celého dopravního systému.
Elektrobusy jsou provozovány na páteřních linkách
směřujících například k Eindhovenskému letišti Airport nebo k areálu
High Tech Campus. Kromě vzhledu připomíná tramvajový provoz velká
frekvence spojů i tramvajový zvonek, jimž jsou elektrobusy vybaveny,
aby na sebe při svém tichém provozu upozornily.
Projekt naplňuje strategické cíle provincie Severní
Barabantsko transformovat v letech 2016 – 2025 veškerou veřejnou
dopravu na plně bezemisní, přičemž město Eindhoven by mělo mít plně
elektrický park autobusů v roce 2020.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
PRNewsFoto/Transdev (převzato z portálu Eltis.org) a VDL Bus &
Coach
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
2.1.2017
Evropský projekt ZeEUS,
jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. 
22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. 
20.12.2016 Na evropském
trhu městských autobusů se stále více
prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v
roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských
autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by
měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i
výsledky soutěže o nejlepší
městský autobus roku na letošním
hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB)
15.12.2016 Jak
již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart
city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
28.11.2016 Dne 24.
listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům
konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
18.11.2016 Elektrobusy
britského výrobce Optare znají čtenáři
našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku
a v dalších
městech na britských ostrovech, ale také například ve
švédském
Karlstadu.
Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare
MetroCity
svojí délkou a
kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v
listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou
verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker
EV. 
5.10.2016 Již dříve avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů
Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu
ZeEUS byl
oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové
elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské
lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím
ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. 
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 
10.8.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice
elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a
úskalí. 

|