Město Stavanger: chytrý svoz komunálního odpadu nejsou
jen „chytré“ koše ve městě
29.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií. Jinými slovy, udělat z „tradičního“ řešení
„chytré“ řešení neznamená doplnit staré technologie a staré postupy o
moderní informační technologie, nýbrž je zapotřebí změnit systém jako
celek. 
Stavanger má 133 tisíc obyvatel. Typickou obytnou
budovou je čtyř- až osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami.
Stavanger tedy není nepodobný řadě českých měst. Před změnami v
odpadovém hospodářství byly tyto bytové domy obklopeny hradbou
kontejnerů na odpad, podobně jako v mnoha českých městech. Od roku 2005
se začalo se změnami, zahrnujícími dva důležité kroky:
Prvním krokem bylo zavedení podzemních kontejnerů na
odpad, vybavených monitorovacím systémem. Tento systém zahrnuje
zařízení na kontejnerech a centrální server.
Kontejnery jsou vybaveny ultrazvukovými senzory pro
měření jejich naplnění a anténou pro signál GPRS (síť používaná u
mobilních telefonů GSM pro přenos dat a připojení k Internetu), spolu
se zařízením typu key-fob pro zabezpečení přístupu do sítě. (Poznámka:
Síť GPRS je používána i pro internet věcí především z historických
důvodů. Sítě specializované pro tento účel a vytvářené na míru jeho
potřebám, jako je SIGFOX, se rozvíjejí
teprve v posledních letech.) Potřebnou energii pro tato zařízení poskytují solární
panely a baterie.
Každou noc vysílá každý kontejner na centrální server
data o svém naplnění, teplotě a kapacitě svých baterií, spolu s dalšími
hlášeními o zabezpečení nebo chybách. Na základě hlášení pak vyjíždějí
do terénu vozy pro sběr odpadu. V centru města se k tomuto účelu
používají malé elektrické nákladní vozy o celkovém, nestlačeném objemu
ložného prostoru 2,5 m3. Tyto vozy vyjíždějí poměrně často, což
vzhledem k bezemisnímu a nehlučnému pohonu nepůsobí obtíže – naopak je
záruka, že v kontejneru bude vždy dost místa. Poblíž městského centra
se nachází mezisklad na směsný odpad a kartony, kde se odpad stlačuje. 
Druhým krokem je zavedení odvozu odpadu na vyžádání.
Týká se to rozměrného odpadu, odpadu ze zahrady, textilního odpadu,
skla a nebezpečného odpadu. Tuto službu si mohou objednat přes
internetové rozhraní občané města a některé organizace. Při objednání
odvozu jsou standardně k dispozici tři alternativní dny. Objednat tuto
službu je možné i přes aplikaci na chytrém telefonu. O případných
změnách ve svozu odpadu jsou občané stejným způsobem informováni.
Podobně mohou i občané informovat město o mimořádnostech týkajících se
svozu odpadu.
Možnosti využívání těchto aplikací jsou komunikovány
přes média a sociální sítě. Občanům je také možné zasílat sms zprávy,
aby nezapomněli připravit včas odpad k odvozu.
Jak vidět, chytré odpadové hospodářství tedy není jen
záležitost „inteligentních“ kontejnerů. Zahrnuje celkovou změnu v
řešení svozu odpadu při využití internetu věcí a jeho koncových prvků,
elektromobility a systému komunikace města s občany pomocí internetu a
mobilních sítí.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Stavanger kommune
Další informace zde 
Přečtěte si také:
22.11.2016 Elektromobil je oproti srovnatelnému automobilu dražší a
má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější,
jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O
jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na
bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE
DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v
městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti
představen v listopadu 2016. 
21.11.2016 Pro potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a
sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku
2016 budována síť SIGFOX. Jak byla v
listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující
v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií
bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách města. 
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
11.11.2016 Zájemci
o finanční příspěvek na elektromobily a další
vozidla na „alternativní“ pohony z řad organizací veřejného sektoru se
v polovině listopadu 2016 dočkali. Dne 10. 11. 2016 byla otevřena výzva
č. 13/2016 z Národního programu Životní prostředí v gesci MŽP ČR, již
dříve avizovaná na naší konferenci Efektivní
elektromobilita v
organizacích. Tento
program by měl podpořit mj. nákup osobních a užitkových elektromobilů a
dalších vozidel na tzv. alternativní pohony ve veřejném sektoru, a tím
významně přispět k realizaci konceptu smart
city. Tiskové konference u
příležitosti otevření této výzvy se zúčastnili i zástupci naší
redakce. 
9.11.2016 Rozmanité
aplikace pro chytré telefony pomáhají usnadnit
život obyvatelům chytrých měst – smart
city – a jejich počet a
zaměření se neustále rozvíjejí. Zajímavou aplikaci začalo v listopadu
2016 zkoušet finské město Espoo. S její pomocí mohou občané upozornit
na závady na silnicích a cestách, jako například spadlé dopravní
značení nebo vážné poškození vozovky. 
7.11.2016 Jak
ukazují dosavadní zkušební projekty, pro automatické
řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie, ať již
jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který
dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu
ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však
prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice. Výzvou, a to
stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální
dopravy v městském provozu. 
3.11.2016
Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a
plug-in hybridních automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010
roste téměř exponenciální řadou. Celkový
počet
elektrických automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů
této studie měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to
studie Transport & Environment, evropské organizace na podporu
ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016. 
6.10.2016
Dne 4. října 2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené
akce. 
Milí čtenáři, inzerenti a
přátelé našich internetových
stránek!
4.10.2016
S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili
provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz,
zaměřeného
na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud
provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní
život. 
16.9.2016 Plánem
udržitelné městské mobility (anglická zkratka
SUMP podle Sustainable Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán,
určený k uspokojování potřeb mobility osob a organizací ve městech a
jejich okolí za účelem zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý
nástroj pro realizaci konceptu smart
city. Plánování a
realizace rozvoje elektromobility ve městech by měly být zapojeny do
těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k tomu podává dokument CIVITAS
Insight „E-mobility 
5.9.2016 Údaje
o východiscích a cílech cest jsou nezbytným
předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek
městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením.
Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city.
Tradičním způsobem
se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z
Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s
automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016
odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze
záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob.

|