V Evropě bude koncem roku 2016 jezdit přes půl miliónu
elektrických automobilů
3.11.2016
Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a
plug-in hybridních automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010
roste téměř exponenciální řadou – viz graf na obrázku níže. Celkový
počet
elektrických automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů
této studie měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to
studie Transport & Environment, evropské organizace na podporu
ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016.

Tato studie ukazuje, že prodej elektrických vozidel v
zemích EU se v roce 2015 zdvojnásobil oproti prodejům v roce 2014 a
dosáhl 145 tisíc vozidel. Nejvíce provozovaných elektrických vozidel má
nyní Čína. Evropa (včetně Norska) je druhým největším trhem těchto
vozidel na světě a následuje ji USA.
Největší podíl elektromobilů na trhu, sahající téměř ke
20 %, má z evropských zemí Norsko, další v pořadí je Francie. Největší
podíl plug-in hybridních automobilů, blížící se 10 %, má Nizozemí.
Nejprodávanějším plug-in hybridním automobilem a zároveň
i nejprodávanějším elektrickým vozidlem v Evropě byl podle této zprávy
v roce 2015 plug-in hybrid Mitsubishi Outlander. Druhým
nejprodávanějším plug-in hybridem byl Volkswagen Golf GTE.
Nejprodávanějším elektromobilem byl Renault Zoe, následuje jej Nissan
Leaf.
Závěry zmíněné studie ukazují i na zřejmou souvislost
mezi nákupem elektrických automobilů a jejich podporou ze strany státu
pomocí nejrůznějších pobídkových schémat, viz například Francie.
Elektrické nákladní automobily stále tvoří jen nepatrný
zlomek prodejů elektrických osobních automobilů. 
A jak vypadá situace u nás doma?
Podle Ročenky dopravy 2015, publikované Ministerstvem
dopravy ČR, bylo v roce 2015 v České republice registrováno celkem 713
osobních elektromobilů – čili o něco více než 0,01 % všech
registrovaných osobních vozů – oproti 15 vozidlům registrovaným v roce
2010. Registrovaná elektrická nákladní a užitková vozidla nelze podle
této statistiky jednoznačně vydělit.
Jak ukázaly závěry říjnové konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“, pořádané
provozovatelem
našeho portálu (viz foto z přehlídky elektromobilů od partnerů
konference výše), v ČR se v současné době v segmentu osobních a užitkových
elektromobilů pro běžné použití v organizacích veřejného a soukromého
sektoru angažují především automobilky Nissan a Volkswagen. Do budoucna
se očekává jejich další aktivní angažování na českém trhu a nástup
nových typů s atraktivními provozními vlastnostmi, zejména v oblasti
dojezdu na jedno nabití.
Další automobilky, které jsou v oslovování organizací
aktivní v zahraničí, jako například Renault, Peugeot nebo KIA,
zaujímají ve vztahu k českému trhu prozatím spíše vyčkávací postoj.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
European Federation for Transport and Environment AISBL
Foto ©
redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace a studie ke stažení zde
Přečtěte si také:
6.10.2016
Dne 4. října 2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené
akce. 
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. 
26.4.2016 Schéma
car sharingu, dnes již široce využívané ve
městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo
významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila
německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně
svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto
druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění
jeho strategie smart city. 
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 
12.4.2016 Efektivnímu
provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně
dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se
správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá
nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje
elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností
Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování
tras. 
8.4.2016 Prototyp palivočlánkového osobního
automobilu Honda FCV
Concept, který
byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal
za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této
události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský
trh. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
11.3.2016 Palivočlánkové osobní automobily
Hyundai
se dodávají do
USA od června 2014. Jde o vůz se standardním označením Hyundai ix-35,
který je na americkém trhu prodáván pod značkou Hyundai Tucson Fuel
Cell. Do USA bylo dosud dodáno téměř sto těchto vozů, a jak byla v
únoru 2016 informována odborná veřejnost, dohromady dosud najezdily
více než milión mil, tedy 1,6 mil. km. Průměrná vzdálenost mezi
jednotlivými naplněními nádrže činila 426 km. 
29.2.2016
Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální
elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto
opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala
koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců
(CCFA). 
22.1.2016
Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda
Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě
investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v
roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel.
Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015
vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 

|