EV Fleet Analyser: zkušenosti z monitorování elektrobusů umožní zefektivnit provoz elektrických užitkových vozidel
12.4.2016 Efektivnímu
provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně
dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se
správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá
nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje
elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností
Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování
tras. Výsledkem bude softwarový nástroj zvaný EV Fleet Analyzer pro
podporu provozu elektrických užitkových vozidel.
Předpokládá se,
že EV Fleet Analyser využije interní data z vozidla ve spojení s údaji
o vnějších podmínkách, které ovlivňují spotřebu trakční energie,
především počasí, hustotu silničního provozu a sklonové poměry vozovky.
Na tomto základě poskytne v reálném čase přesnou předpověď spotřeby
elektrické energie a možných úspor na konkrétní trase, nezbytnou pro
plánování jízdy elektrických užitkových vozidel. Připravovaný
nástroj by měl podpořit větší rozšíření elektrických užitkových vozidel
tím, že usnadní logistických firmám jejich plánování a optimalizaci
trasy tak, aby jejich provoz byl rentabilní, nejen ekologický. ViriCiti
disponuje pro tento úkol velkým množstvím dat o spotřebě elektrických
vozidel. V této souvislosti může využít zejména své zkušenosti z
jednoho z největších evropských parků elektrobusů: Na amsterodamském letišti Schiphol přepravuje celkem 35 čínských elektrobusů BYD
cestující po letištní ploše od letadel k terminálu. ViriCiti dodala pro
tento park cloudový monitorovací systém, který sleduje provozní údaje
jako stav nabití baterií, spotřebu energie a efektivnost jízdy.
Dispečerům v letištním terminálu tento systém umožňuje do detailu
plánovat co nejefektivnější a co nejspolehlivější nasazení těchto
elektrobusů (viz obrázek). V praxi to především znamená, že dispečer má
přehled o stavu energie v bateriích a následně o aktuálním bezpečném
dojezdu po plánovaných trasách. To zbavuje dispečery i řidiče
pověstného „strachu z posledního kilometru“, typického pro používání
elektrických vozidel.

Dalším efektem je optimalizace spotřeby trakční energie, která napomáhá
efektivnímu provozu. Koncem listopadu 2015 zaznamenal testovací provoz
parku elektrobusů BYD na letišti Schiphol celkový proběh 338 000
kilometrů při průměrné spotřebě 1,2 kWh/km. Oproti provozu
srovnatelných dieselových letištních autobusů tak nasazení elektrobusů
ušetřilo 119 000 litrů nafty, a následně 312 tun uhlíkových emisí. Pro
srovnání, při zkušebním provozu v Ostravě činila průměrná spotřeba
elektrobusu BYD 1,3 kWh/km včetně klimatizace, z toho 1 kWh/km v
trakci. Oproti letištnímu provozu zde pochopitelně šlo o zcela jiné
provozní podmínky – členitější terén a delší vzdálenosti mezi
zastaveními. Monitorovací systém firmy ViriCiti využívají i další
elektrobusy BYD po celém světě, například 23 těchto elektrobusů v
kalifornské Stanford University nebo šest elektrobusů provozovaných na
nizozemském ostrově Schiermonnikoog. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto © redakce Proelektrotechniky.cz Obrázek © ViriCiti Další informace zde
Přečtětě si také:
6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. 
21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
28.12.2015 Evropský
projekt iCity
pro rozvoj
konceptu smart city,
který průběžně sledujeme na našem portále a který probíhá již od roku
2012, je partnerstvím měst Barcelona, Bologna, Janov a Londýn.
Mezi průmyslové partnery
patří společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor výzkumu
reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. V listopadu 2015
spojil tento projekt své síly se španělskou automobilkou SEAT a
výsledkem je aplikace ParkFinder pro usnadnění hledání parkovacích míst
ve městě. 
29.2.2016
Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální
elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto
opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala
koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále zůstávají. 
22.1.2016
Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda
Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě
investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v
roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel.
Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015
vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 
25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem
dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili
v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento
produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který
palivočlánkové technologie významně podporuje. 
30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. 
24.9.2015
Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je
jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou
dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj.
evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby
společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc
specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský
projekt Greenway 
16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. 

|