Národní program Životní prostředí podpoří
elektromobilitu ve veřejném sektoru a smart city
11.11.2016 Zájemci o finanční příspěvek na elektromobily a další
vozidla na „alternativní“ pohony z řad organizací veřejného sektoru se
v polovině listopadu 2016 dočkali. Dne 10. 11. 2016 byla otevřena výzva
č. 13/2016 z Národního programu Životní prostředí v gesci MŽP ČR, již
dříve avizovaná na naší konferenci Efektivní elektromobilita v
organizacích. Tento
program by měl podpořit mj. nákup osobních a užitkových elektromobilů a
dalších vozidel na tzv. alternativní pohony ve veřejném sektoru, a tím
významně přispět k realizaci konceptu smart city. Tiskové konference u
příležitosti otevření této výzvy se zúčastnili i zástupci naší redakce.
Cílem této výzvy, označované jako pilotní, je podpořit
nákup vozidel na alternativní pohon v ČR, a přispět tak ke
snížení emisí látek v ovzduší, které škodí lidskému zdraví a jež
produkuje doprava. Ta, podle informací MŽP, plošně v ČR představuje v
současné době zhruba 19 % celkových emisí oxidů dusíku, 14 % celkových
emisí těkavých organických látek, 9 % celkových emisí prachových částic
PM10, zhruba 10 % celkových emisí jemných prachových částic PM2,5 a
přibližně 7 % celkových emisí rakovinotvorného benzo(a)pyrenu.
Žádat o dotaci mohou obce, kraje, městské části hl. m.
Prahy, svazky obcí, příspěvkové organizace územních samosprávných
celků, obecně prospěšné společnosti, spolky a pobočné spolky založené
obcí či krajem, akciové společnosti vlastněné z více než 50 % obcí či
krajem a společnosti s ručením omezeným vlastněné z více než 50 % obcí
či kraje.
Podpora se týká nových vozidel. Ke stanovené podpoře
přistupuje bonifikace za staré ekologicky zpracované vozidlo (Euro 3 a
starší) plus 10 000 Kč nad rámec dotace.
Pro dotace z této výzvy je alokováno 100 mil. Kč. V
případě velkého zájmu lze tuto alokaci zvýšit až na 150 mil. Kč.
Žádosti jsou přijímány v období 10. 11. 2016 – 31. 3.
2017. Projekty je třeba realizovat do 31. 12. 2018, což dává žadatelům
dostatek prostoru k jejich přípravě a realizaci.
Podrobnosti poskytované podpory uvádí tabulka: 
Je zřejmé, že podpora nepokrývá v plné výši cenové
rozdíly mezi nákupem nových vozidel a cenou srovnatelných vozidel na
spalovací motor. Jak bylo upřesněno, výše podpory byla stanovena na
základě průměrných celoživotních nákladů uvedených druhů vozidel a
konzultována se zástupci obcí a krajů.
Podpořen bude každý projekt, který splní požadavky
výzvy, do limitu finanční alokace – tedy podle principu „kdo dřív
přijde, ten dřív mele“.
Na rozdíl od podpory elektromobility pro podnikatelské
subjekty v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost OP PIK), která byla po právu kritizována odbornou
veřejností pro nadměrnou administrativní náročnost, by v tomto případě
měl být celý proces pro žadatele mnohem jednodušší.
Jako nadmíru užitečný počin v kontextu vytváření smart
city lze vnímat zahrnutí elektrických minibusů do této výzvy. Mezi
městy a obcemi je o tato vozidla stále větší zájem jakožto o tzv.
„komunitní autobusy“, sloužící například pro sociální služby nebo pro
smluvní přepravu cestujících bydlících v odloučených lokalitách, tj.
mimo režim závazku veřejné služby. Zpravidla jde o vozidla pro přepravu
cca 6 –10 cestujících, obvykle osobní verze užitkových elektromobilů
(např. Nissan e-NV200 na fotografii) nebo přestavby dieselových
minibusů (například minibusy VDL MidBasic Electric). Jejich
dojezd je závislý na kapacitě baterií a obvykle se pohybuje do 200 km,
trh však již nabízí i minibusy s dojezdem až 300 km.
Dokumenty k výzvě jsou ke stažení zde
redakce
Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů MŽP ČR
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Tabulka ©
MŽP ČR
Další informace zde 
Přečtěte si také:
3.11.2016
Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a
plug-in hybridních automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010
roste téměř exponenciální řadou. Celkový
počet
elektrických automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů
této studie měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to
studie Transport & Environment, evropské organizace na podporu
ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016. 
6.10.2016
Dne 4. října 2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené
akce. 
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. 
26.4.2016 Schéma
car sharingu, dnes již široce využívané ve
městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo
významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila
německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně
svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto
druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění
jeho strategie smart city. 
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 
12.4.2016 Efektivnímu
provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně
dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se
správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá
nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje
elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností
Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování
tras. 
8.4.2016 Prototyp palivočlánkového osobního
automobilu Honda FCV
Concept, který
byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal
za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této
události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský
trh. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
11.3.2016 Palivočlánkové osobní automobily
Hyundai
se dodávají do
USA od června 2014. Jde o vůz se standardním označením Hyundai ix-35,
který je na americkém trhu prodáván pod značkou Hyundai Tucson Fuel
Cell. Do USA bylo dosud dodáno téměř sto těchto vozů, a jak byla v
únoru 2016 informována odborná veřejnost, dohromady dosud najezdily
více než milión mil, tedy 1,6 mil. km. Průměrná vzdálenost mezi
jednotlivými naplněními nádrže činila 426 km. 
29.2.2016
Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální
elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto
opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala
koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců
(CCFA). 
22.1.2016
Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda
Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě
investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v
roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel.
Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015
vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 

|