Milán dále omezuje vjezd do centra, elektrická vozidla
mají výjimku
3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017. Jako součást podpory bezemisní dopravy ve
městě budou předmětem výjimky z těchto regulací elektrická a bezemisní
vozidla. Ačkoli se uvedená opatření mohou zdát na české poměry až
příliš přísná, může jejich systém posloužit jako zajímavá inspirace pro
případné následovníky.
Již nyní mohou do oblasti C vjet pouze benzínová vozidla
a naftová vozidla minimálně emisní kategorie Euro 4 nebo Euro 3 s
filtrem pevných částic, a to za denní poplatek. Jeho základní výše činí
5 € (cca 140 Kč), přičemž rezidenti a vozidla dopravní obsluhy mohou
mít slevu na základě registrace.
Od 13. února 2017 již nebudou smět do oblasti C vjet
žádná vozidla emisní kategorie Euro 3. Jejich majitelé dostali k
dispozici 40 volných průkazů na vjezd, platných do 15. října 2017. Do
oblasti C budou mít zakázaný vjezd také vozidla kategorie Euro 4 bez
filtru pevných částic, přičemž rezidenti a několik málo ostatních mají
výjimky do roku 2018.
Plynová vozidla používající LPG a CNG, samotné nebo v
kombinaci s jiným palivem, budou moci vjet do zóny po zaplacení
poplatku 5 €.
V období od 8 do 10 hodin ráno nebudou smět do oblasti C
vjíždět žádná nákladní vozidla. Výjimkou jsou elektrická nákladní
vozidla.
Kromě emisních limitů platí, že do oblasti C nesmějí
vozidla delší než 7,5 m. Autobusy budou smět do oblasti C vjet do
poloviny října 2017 po zaplacení poplatku. Dále pak budou moci pouze
zaparkovat po dobu nejvýše 5 hodin na vyhrazených placených
parkovištích mimo oblast C, přičemž poplatky se pohybují v rozmezí 40 –
100 €. Výjimkou jsou autobusy MHD, školní a jiných vzdělávacích
organizací.
Uvedená regulace neplatí pro elektrická a hybridní
vozidla, která mají výjimku do 15. října 2019.
K tomu je třeba dodat, že Milán má velmi dobrou síť
hromadné dopravy pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy,
tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné
linky M5). Součástí systému jsou i parkoviště P+R.
Také elektrická nákladní vozidla nejsou v regulaci
uvedena bez předchozích zkušeností. Milán je zapojen do evropského
projektu FREVUE. V jeho rámci
je dnes bezmála 60 lékáren v oblasti C obsluhováno elektrickým
užitkovým automobilem Nissan e-NV200 (viz ilustrační foto).
redakce redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce
Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

17.1.2017 Evropský
projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart
cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. 
10.1.2017 Ačkoli
provoz automatických elektrických minibusů bez
řidiče je stále ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané
technologie a další, právní, ekonomické a psychologické aspekty
takovýchto systémů pro budoucí využití, konkrétní technologie používané
pro jejich navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní.
Názorně to ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway,
v jehož rámci byl
vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při
parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní
vozík. 
15.12.2016 Jak
již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart
city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
29.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií. 
28.11.2016 Dne
24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům
konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
21.11.2016 Pro
potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a
sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku
2016 budována síť
SIGFOX. Jak byla v
listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující
v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií
bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách
města. 
6.10.2016
Dne 4. října 2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
Milí čtenáři, inzerenti a
přátelé našich internetových
stránek!
4.10.2016
S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili
provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz,
zaměřeného
na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud
provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní
život. 
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? 

|