Technologie pro automatické minibusy může pomoci také
handicapovaným řidičům
10.1.2017 Ačkoli provoz automatických elektrických minibusů bez
řidiče je stále ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané
technologie a další, právní, ekonomické a psychologické aspekty
takovýchto systémů pro budoucí využití, konkrétní technologie používané
pro jejich navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní.
Názorně to ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway, v jehož rámci byl
vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při
parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní
vozík. 
Ačkoli současné osobní automobily mohou být adaptovány
na řízení handicapovaným řidičem, čeká v běžném provozu na tyto řidiče
stále spousta nástrah. Týká se to především parkování. Ideální je
samozřejmě zaparkovat na místě vyhrazeném pro invalidy, to však nemusí
být vždy k dispozici. O další nástrahy se mohou postarat řidiči
parkující příliš blízko, a fakticky tak znemožňující handicapovanému
řidiči potřebné otevření dveří nebo zavazadlového prostoru. Jiným
problémem může být nerovný nebo šikmý povrch kolem parkovacího místa,
znemožňující řidiči na vozíku bezpečně vystoupit a nastoupit.
Na pomoc přicházejí technologie, které v rámci projektu
GATEway vyvinul jeho partner, společnost Gobotix a které využívají
služby společnosti O2 jako provozovatele telekomunikační sítě. Jejich
úspěšná demonstrace proběhla v prvních dnech roku 2017 v hotelu
InterContinental v Greenwichi (viz foto). Demonstračním vozidlem byla
Toyota Prius (hybridní automobil) upravená pro řízení invalidním
řidičem a na zkoušku vybavená uvedenými technologiemi pro autonomní
řízení.
Handicapovaný řidič nejprve dojel běžným způsobem sám do
cíle. Poté se spojil se vzdáleným operátorem a požádal jej o
zaparkování automobilu. Pro přenos informací byla používána technologie
rychlého internetu v mobilních sítích 3G a 4G (technologie 3G
poskytuje přenosovou rychlost alespoň 200 kb/s, technologie 4G je
charakterizována přenosovou rychlostí nad 1 Gb/s u statického zařízení
a 100 Mb/s u velmi rychle se pohybujícího mobilního zařízení). Tam, kde
z různých důvodů není možné pokrytí touto sítí – například v podzemním
parkovišti – může řidič sám zvenčí ovládat vozidlo na krátkou
vzdálenost při parkování či manévrování pomocí aplikace na svém tabletu
využívající vlastní wi-fi v automobilu.
Použitá technologie je výsledkem více než dvouleté práce
odborníků z Gobotixu a funguje na mnoha vozidlech, které jsou vybaveny
běžným elektronickým ovládáním a senzory. Příslušný software
interpretuje obraz získaný pomocí senzorů na vozidle a komunikuje se
systémy na vozidle, čímž umožňuje dálkové ovládání pomocí počítače nebo
smartphonu. Propojení je zajištěno pomocí M2M (machine-to-machine) SIM
karty, která se připojí k jakékoli síti a pracuje s technologií 3G a
4G. Video-technologie na vozidle zároveň usnadňuje detekci překážek a
přizpůsobuje jeho rychlost okamžité situaci.
Jde o systém pro dálkové ovládání vozidel první svého
druhu. Na rozdíl od většiny technologií pro autonomní vozidla umožňuje
poloautomatické řízení v prostorách, které předtím nebyly zmapovány. Umožňuje
i dálkovou nápravu problémů při provozu, jako například softwarové
chyby nebo poruchy senzorů. Při využití této technologie může zasáhnout
operátor a na dálku navést vozidlo na bezpečné místo nebo nastolit
funkční provozní stav systému.
Jak vidět, projekty autonomních elektrických minibusů
bez řidiče mají mnohem širší dopad, než pouhé zkoušení tohoto nového
dopravního systému pro budoucnost. Použité technologie mohou fungovat i
jinde a přinést užitek handicapovaným či starším řidičům.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
GATEway Project
Další informace a videosnímek demonstrace zde
Přečtěte si také:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály
www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné
akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování
strategie
smart city, spolupráci na vytváření
strategických dokumentů, vytváření a realizace
projektů pro smart city, vytváření a realizace dalších projektů s
inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie,
elektromobilita aj.)další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), specializované
vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské
služby (prezentace na konferencích, portálech) 
21.11.2016 Pro potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a
sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku
2016 budována síť SIGFOX. Jak byla v
listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující
v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií
bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách města. 
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
7.11.2016 Jak ukazují dosavadní zkušební projekty, pro automatické
řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie, ať již
jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který
dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu
ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však
prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice. Výzvou, a to
stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální
dopravy v městském provozu. 
19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. 
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa
od britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. 
Milí čtenáři, inzerenti a přátelé našich internetových
stránek!
4.10.2016
S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili
provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz, zaměřeného
na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud
provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní život. 
29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? 

|