Město Gelsenkirchen elektrifikuje svoz městského odpadu
26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu
městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská
města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017
se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v
severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste.
Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter,
kterou v roce 2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich
konstrukce je vozidlo StreetScooter WORK (viz foto). Dva tisíce těchto
vozidel již dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro
svoji potřebu. Je to elektrický užitkový automobil s pohonem přední
nápravy o nosnosti 650 kg nákladu a ložným prostorem o objemu 4 metry
krychlové. K pohonu slouží 30kW asynchronní elektromotor, spojený s
hnací nápravou přes jednostupňovou převodovku s diferenciálem.
Maximální rychlost vozidla (elektricky omezená) je 80 km/h. Jako
zásobník energie slouží lithium-iontové baterie o kapacitě 20,4 kWh,
které dávají vozidlu průměrný dojezd na jedno nabití 50 – 80 km.
Nabíjení probíhá ze zásuvky 230 V AC proudem max. 16 A. Doba nabíjení z
0 na 80 % činí podle výrobce 4,5 hodiny a z 0 na 100 % celkem 7 hodin. 
Dvanáct těchto vozidel začalo využívat město
Gelsenkirchen především ke svozu papírového tříděného odpadu v centru
města a přilehlém okolí. Počet těchto vozidel v městských službách však
může brzy vzrůst a nezůstat jen u svozu odpadu. Záležet bude na
výsledcích zkušebního provozu. Zdá se tedy, že se naplňuje strategie
Deutsche Post DHL ohledně prodeje těchto praktických elektrických
užitkových vozů třetím stranám.
Tyto elektrické užitkové automobily ostatně nejsou
jedinými elektromobily v městských službách Gelsenkirchenu. Již od roku
2014 jsou zde využívány čtyři elektromobily VW e-up!, převážně pro
kontrolní jízdy po městě. K jejich nabíjení slouží solární zdroj v
areálu podniku Gelsendienste.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Stadt Gelsenkirchen
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím
elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta,
se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní. 
4.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. 
30.1.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. 
27.3.2017 Jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. 
21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. 
10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017. 
8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz. 
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|