Car sharing v Aarhusu: sdílené elektromobily musí být
praktické a ekonomické
27.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro
jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing
provozuje.
Car sharing funguje tak, že uživatelé si pomocí aplikace
mohou podle potřeby zarezervovat sdílený elektromobil (jde o
elektromobily Renault Zoe) a používat jej podle obchodních podmínek
provozovatele Tadaa!
Bytové sdružení Boligkontoret Aarhus nese náklady na
parkovací plochy pro car sharing a investoval do nabíjecích stanic.
Zbylé náklady nesou uživatelé, kteří platí měsíční
poplatek 99 dánských korun (cca 350 Kč) a poplatek za ujetou vzdálenost
a dobu používání. Ten u car sharingu Tadaa! zahrnuje kilometrickou
sazbu 2,68 dánských korun (cca 10 Kč) a sazbu za dobu používání,
pohybující se v rozmezí od 99 korun (350 Kč) za dvě hodiny v měsíci do
549 dánských korun (cca 1930 Kč) za 24 hodin v měsíci.
Ukazuje se, že tento car sharing může být pro uživatele
za konkrétních podmínek ekonomický a nahradit druhé auto do rodiny.
Uváděn je příklad uživatele, jehož náklady na car sharing činí cca 300
dánských korun (cca 1060 Kč) za měsíc. Ušetří tím cca 4 tisíce dánských
korun (přes 14 100 Kč), které by ho měsíčně stál vlastní automobil a
jeho provoz.
Car sharing elektromobilů významně přispívá k ozdravění
životního prostředí v Aarhusu. Zároveň nabízí mobilitu lidem v
situacích, kdy hromadná doprava neposkytuje odpovídající nabídku a
zároveň si nemohou pořídit vlastní automobil nebo se jim jeho pořízení
nevyplatí – například mladí lidé nebo senioři.
Případným následovníkům v ČR – především tedy
municipalitám plánujícím „městský“ car sharing – tento příklad ukazuje
důležitou věc: Úspěch bude mít takovýto systém nikoli z pouhého
ekologického nadšení uživatelů, ale pouze tehdy, pokud se jim
ekonomicky vyplatí. Stejně tak nelze očekávat, že soukromý provozovatel
car sharingu bude z pouhého ekologického uvědomění nebo politického
přesvědčení podnikat pro ztrátu – to by dlouho nepodnikal. Plánům na
takovýto systém tedy musí předcházet důkladná analýza trhu a podmínek
ekonomické životaschopnosti projektu.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor
vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká
především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují
ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům
elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu
2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který
elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro
mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit
Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku 
24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak
nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po
městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou
příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů
COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016
expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up
firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH. 
19.4.2017 Londýn je
jedním z evropských smart
cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě. 
4.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a
jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této
akce. 
27.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. 
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
9.11.2016 Rozmanité
aplikace pro chytré telefony pomáhají usnadnit
život obyvatelům chytrých měst – smart
city – a jejich počet a
zaměření se neustále rozvíjejí. Zajímavou aplikaci začalo v listopadu
2016 zkoušet finské město Espoo. S její pomocí mohou občané upozornit
na závady na silnicích a cestách, jako například spadlé dopravní
značení nebo vážné poškození vozovky. 
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|