Oslo a Stockholm: veřejné rychlonabíjecí stanice
podporují elektrifikovanou městskou logistiku
10.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.
Každé z obou měst má trochu odlišný obchodní model při
budování sítě rychlonabíjecích stanic.
Ve Stockholmu dává město energetické společnosti
povolení k instalaci a provozování rychlonabíjecích stanic na veřejných
prostorách. Tato povolení byla zpočátku vydávána za poplatek, poté se
město rozhodlo udělovat je energetickým společnostem bezplatně. Město
odhaduje, že aby byl provoz rychlonabíjecí stanice ziskový, musí být
využita z 90 – 95 %.
Do začátku roku 2015 bylo ve Stockholmu uživatelům
poskytováno rychlé nabíjení bezplatně. Poté bylo zpoplatněno. V
současné době se poplatky za rychlé nabíjení pohybují v přepočtu 5,30 –
6,60 Kč/minutu nabíjení.
V Oslo je obchodní model založený na společném podniku
mezi městem a soukromými firmami. Související výdaje i budoucí příjmy
jsou rovným dílem rozděleny mezi oběma stranami. Město předpokládá, že
dlouhodobě bude investice do rychlonabíjecích stanic pro všechny
zúčastněné profitabilní.
Nabíjení u veřejných rychlonabíjecích stanic je v Oslo
zpoplatněné. Sazby se pohybují v rozmezí v přepočtu 2,60 Kč/minutu za
středně rychlé nabíjení a 6,60 Kč/minutu pro rychlé nabíjení.
Elektrická taxi a elektrická užitková vozidla mají z těchto cen slevu.
Ačkoli zpoplatnění rychlonabíjení ve Stockholmu vedlo k
jistému poklesu zájmu o tuto službu, ceny jsou stále považovány za
přiměřené.
Zkušenosti Stockholmu ukazují, že většina uživatelů
rychlonabíjecích stanic jsou řidiči užitkových elektromobilů. Plyne z
toho, že instalace těchto stanic jednoznačně napomáhá rozvoji bezemisní
městské logistiky tím, že snižuje „úzkost z posledního kilometru“.
V Oslo mají provozovatelé elektrických užitkových
vozidel možnost si předem zarezervovat čas nabíjení u dané stanice, což
snižuje nejistotu a čekací doby, a přispívá tak k provozní ekonomice
těchto vozidel. Kapacita některých rychlonabíjecích stanic je ve
špičkových časech využívána téměř naplno.
Svým případným následovníkům doporučují obě města
věnovat velkou péči vývěru lokality pro umístění rychlonabíjecích
stanic v přípravné fázi projektu. Pro podporu bezemisní městské
logistiky dále doporučují umožnit provozovatelům elektrických
užitkových vozidel rezervaci nabíjecího času. Pro instalaci a provoz
rychlonabíjecích stanic je obecně velmi doporučována spolupráce
municipalit se soukromým sektorem.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
FREVUE
Další informace zde
Přečtěte si také:
27.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné 
12.6.2017 O koncept chytrých měst a obcí je stále více zájem po
celé ČR. Svědčí o tom i školení s názvem „Koncept smart city – smysl a
praktické využití“, které 8. června 2017 realizovala konzultační firma
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, jako projekt na klíč pro ostravskou Agenturu pro
regionální rozvoj. Mezi dvaceti registrovanými účastníky z veřejného i
soukromého sektoru v Moravskoslezském kraji nechyběl ani host ze
Slovenska. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. 
7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor
vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká
především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují
ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům
elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu
2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který
elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro
mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit
Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku 
24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak
nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po
městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou
příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů
COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016
expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up
firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH. 
27.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele
městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky. 
26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu
městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská
města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017
se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v
severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. 
18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím
elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta,
se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní. 
4.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a
jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této
akce. 
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 

|