Opožděné městské autobusy v Lisabonu budou mít přednost
na křižovatkách
19.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v
mnoha městech problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující
od používání povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské
hlavní město Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou
odpovědí na tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami
pro zpožděné autobusy MHD.
V Lisabonu bylo v roce 2017 zaznamenáno celkem 1337
situací, kdy motoristé kvůli nesprávnému parkování zablokovali průjezd.
Pro městské autobusy to vedlo k celkem 937 hodinám přerušení provozu
MHD. 
Odpovědí na tento problém je zmíněná přednost na
křižovatkách pro opožděné autobusy MHD.
Technickou základnu pro tuto funkci tvoří městský
telematický systém GERTRUDE (Gestion Electronique de Règulation en
Temps Réel pour l’Urbanisme, tedy elektronické řízení pro městskou
regulaci v reálném čase), který se rozvíjí již od roku 1985 a je
průběžně inovován. Tento systém nyní soustřeďuje pomocí více než 1400
senzorů v reálném čase data o provozu na silničních komunikacích ve
městě.
Opožděný autobus MHD blížící se ke křižovatce bude s
pomocí tohoto systému rozpoznán senzorem v dopravní signalizaci.
Autobus na základě tohoto vyhodnocení dostane automaticky zelenou, a
nemusí tak před křižovatkou zpomalovat, a tím dále ztrácet čas a
zvyšovat zpoždění.
Projekt se nejprve bude testovat v okolí velkých náměstí
Entrecampos a Marquês de Pombal, dále se předpokládá její rozšíření na
dlouhou rušnou třídu Estrada de Benfica.
Projekt je součástí strategie vedení města směrem k
čisté mobilitě, kdy je snaha motivovat obyvatele k menší míře využívání
soukromých vozidel. Vedení města si je vědomo, že toho nelze dosáhnout
bez plnohodnotné alternativy v podobě plně funkční veřejné dopravy.
Průzkum mezi občany však ukázal, že občané jako hlavní problém její
kvality vnímají nedostatečnou přesnost a pravidelnost. Přednost
autobusů na křižovatkách by měla pomoci tento problém řešit.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Eltis.org
Další informace zde
Přečtěte si také:
9.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií
pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání
různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu
přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské
společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu
autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. 
7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském
Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší
reportáži,
nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě
jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018. 
2.2.2018 Melbourne
je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém
jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do
práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem
jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení
tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní
elektrické minibusy. 
25.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli,
jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel
do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics 
10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé
z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství
světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu
zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc
cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v
prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay
(doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském
nádraží Penn Station. 
3.1.2018 O zahájení
provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|