Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na velkém newyorském nádraží

10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží Penn Station.

Známé newyorské nádraží Pennsylvania Station, označované zpravidla zkráceným názvem Penn Station, je nejrušnějším nádražím Severní Ameriky. Denně odbaví na 650 tisíc cestujících ve 1200 vlacích. Nachází se zde 11 podzemních nástupišť s 21 kolejemi, s komplikovaným příchodem z úrovně ulice, historicky členěným podle tří hlavních dopravců.

Aplikace FindYourWay, fungující pod systémy iOS a Android na platformě Zyter, využívá uvnitř Penn Station více než 400 beaconů – tedy „majáků“. S jejich pomocí poskytuje v reálném čase informace o příchodu k vlakům, odjezdech a přistavení vlaků, východech, pokladnách a restauracích.

Beacony využívají při komunikaci s aplikací technologii Bluetooth Low Energy. Aplikace se spouští ve chvíli, kdy uživatel vstoupí na nádraží, a po jeho opuštění se vypíná.

Aplikace pomáhá nejen uživatelům v orientaci, ale také ke zvýšení celkové bezpečnosti na nádraží tím, že s její pomocí lze předcházet zácpám v nádražních prostorách.   

Aplikace je ke stažení na stránkách společnosti Amtrak zde

Amtrak předpokládá rozšíření této aplikace i na další nádraží a ke komerční komunikaci se svými zákazníky.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Railway Gazette International a National Railroad Passenger Corporation

Další informace zde

     

Přečtěte si také:

Chytrá aplikace pomáhá zjistit ohlas veřejnosti na nové osvětlení památek

21.12.2017 Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a estetické nasvícení pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně vnímá veřejnost – občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený efekt? A vyplatila se ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní může dát odpověď speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci dodavatele veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP SE, představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v Barceloně. 


Trainline Google Assistant: britská aplikace pro cestování vlakem ovládaná hlasem

13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“.  Doba se mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování vlakem. 


Pilotní projekt v londýnském metru ukazuje možnosti využití depersonalizovaných dat z WiFi komunikací pro lepší cestování

27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť poměrně složitá a orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v září 2017.  


Internetová hra od BuzzFeed přibližuje problémy vozíčkářů při cestování

31.8.2017 Člověk upoutaný na invalidní vozík se každodenně setkává s problémy, které si zdravý člověk nedokáže představit, a často proto ani neví, jak v kontaktu s vozíčkářem reagovat. Týká se to zejména cestování. Napomoci vzájemnému porozumění může elektronická hra, zveřejněná v srpnu na britském herním portále BuzzFeed. 


Informační systém ViriCiti zvyšuje dojezd a zlepšuje efektivnost elektrobusů Optare

3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde – například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském Karlstadu. Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. 


AURA: diagnostika železničních vozidel pomocí smartphonové aplikace

31.3.2017 Technologické aplikace s uživatelským rozhraním přes smartphone postupně pronikají i do oblasti údržby strojů a zařízení, včetně dopravních prostředků. Příkladem je aplikace AURA od španělské technologické firmy NEM Solutions, která byla odborné veřejnosti představena v březnu 2017.


Aplikace Traffic Agent: děti v Oslo pomáhají včas předcházet dopravním problémům

17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých městech – smart city  – mimo jiné při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti. Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. 


SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“

6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services