Aplikace Traffic Agent: děti v Oslo pomáhají včas
předcházet dopravním problémům
17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy.
Aplikace Traffic Agent vlastně vytváří pro školní děti
dobrodružnou hru, která má významné celospolečenské přínosy: Vyzývá je,
aby se staly „tajnými smartphonovými agenty“. Takový agent se do školy
nenechává vozit, nýbrž chodí pěšky nebo jede na kole. Cestou objevuje a
hlásí problémy, bránící plynulé a bezpečné dopravě. Mohou jimi být
například nebezpečná křížení cest, poškozený chodník nebo vozovka,
rozbité lampy pouličního osvětlení, přerostlé keře bránící ve výhledu
nebo auto zaparkované na zakázaném místě. Pomocí aplikace pak mohou
děti problém vyfotografovat a nahlásit, přičemž pomocí GPS souřadnic je
vyhodnocena jeho poloha a lze zjednat nápravu. 
Pro zajištění anonymity, a tím i osobní bezpečnosti
dětí, získávají rodiče spolu s dětmi, které aplikaci užívají,
sedmimístný kód. Do samotného systému se zaznamenává pouze věk dětí a
škola, kterou navštěvují. Zprávy do systému jsou odesílány pouze v
případě, že je dítě vzdáleno alespoň 200 metrů od místa svého bydliště,
aby je nešlo identifikovat.
Od svého zprovoznění v únoru 2015 se aplikace Traffic
Agent rozšířila mezi 54 škol v Oslo (každá s 200 – 700 žáky).
Zaznamenáno bylo více než 5 790 konkrétních hlášení a dalších 2 402
sledování, kdy děti ukázaly na problém, aniž by jej přesně
specifikovaly.
Tato aplikace má širší kontext čisté městské mobility.
Základem dopravní strategie v tomto smart city je, aby
se ve městě příjemně bydlelo a přitom snadno a zároveň ekologicky
přemisťovalo. Toho je docilováno kombinací
• podpory cyklistiky a
pěší dopravy,
• rozvoje elektromobility
v podobě bateriových elektrických vozidel a palivočlánkových autobusů,
• zavádění inteligentních
dopravních systémů.
Součástí strategie města je také postupná regulace
vjezdu do centra. Centrum Oslo by podle současných plánů mělo být v
roce 2019 zcela bez automobilů.
Jako součást naplňování těchto cílů láká aplikace
Traffic Agent děti k pěší chůzi a cyklistce (v souvislosti se zaváděním
nízkoemisní zóny se to týká cca 44 tisíc školních dětí). Zároveň
sleduje, aby ulice byly po všech stránkách bezpečné.
Partnery celého projektu jsou Agentura pro rozvoj města
v Oslo, Institut Ekonomiky dopravy, Vzdělávací úřad a technologická a
konzultační firma Capgemini Norge.
Aplikace Traffic Agent je nyní rozšířena po celém
Norsku. O jejím zavedení se uvažuje i v Kanadě. Sama myšlenka přitom,
zdá se, není ojedinělá. Podobnou aplikaci (bez konkrétního zaměření na
děti) zkoušelo v roce 2016 nezávisle na tomto projektu například také finské
město Espoo.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Obrázek ©
Oslo kommune
Další informace zde
Přečtěte si také:
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

9.11.2016 Rozmanité
aplikace pro chytré telefony pomáhají usnadnit
život obyvatelům chytrých měst – smart
city – a jejich počet a
zaměření se neustále rozvíjejí. Zajímavou aplikaci začalo v listopadu
2016 zkoušet finské město Espoo. S její pomocí mohou občané upozornit
na závady na silnicích a cestách, jako například spadlé dopravní
značení nebo vážné poškození vozovky. 
22.2.2016
Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu,
s dovolením, ještě dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše
dcera se dala do studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově
univerzitě. Při jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se
zkrátka nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle
koncept smart city, který při naší konzultační, novinářské a
konferenční činnosti pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal
nabývat další dimenzi. 
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? 
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|