Metanolový palivočlánkový užitkový elektromobil
představen veřejnosti
15.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km,
tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční
spalovací motor.
Serenergy používá pro výrobu elektrické energie tzv.
reformní metanolový palivový článek (RMFC). Palivem je
směs metanolu a vody v poměru 60/40 (v tomto pořadí), která přichází do
výparníku. Zde vzniká směs vodní páry a metanolového plynu. Z ní se v
reformátoru při styku s katalyzátorem a teplotě cca 200–300 °C odděluje
plyn bohatý na vodík, který je dále použitý pro výrobu elektřiny v
palivovém článku s PEM membránou. Výparník i reformátor potřebují pro
své fungování teplo, které dodává jednak sám palivový článek a jednak
spalování přebytečného vodíkového plynu v hořáku. 
Jako vozidlo posloužil sériově vyráběný užitkový
elektromobil Nissan eNV200, známý mj. i z naší konference Efektivní
elektromobilita v organizacích. Při kapacitě trakčních
baterií 24 kWh činí jeho dojezd kolem 170 km. Přidáním palivočlánkové
energetické jednotky se jeho dojezd zvýšil na 800 km. Oba energetické
zdroje se navzájem doplňují: Palivový článek slouží při plynulé jízdě
na trase, zatímco baterie vykrývají zvýšenou spotřebu energie při
rozjezdech a zrychleních. Velikost palivového článku a trakčních
baterií lze pak navzájem optimalizovat, tak aby výsledný provoz byl
nejen ekologický, ale také ekonomický.
První automobily tohoto typu budou využívány v rámci
německého projektu Greenfuel energetické společnosti Innogy, zaměřeného
na využívání metanolu jako zdroje energie.
Na podobném principu funguje i palivočlánková verze
elektromobilů Nissan, kterou
zkouší sám jejich výrobce, ovšem s využitím bioetanolu. Kromě jiného se
ovšem obě technologie liší v základní konstrukci palivových článků –
zatímco Serenergy používá jako elektrolyt vysokoteplotní polymerovou
membránu, Nissan pracuje s palivovými články používajícími jako
elektrolyt keramickou hmotu složenou z pevných oxidů, nejčastěji oxidů
zirkonu a ceria.
V obou případech se sází především na ekonomiku a
dostupnost primárního zdroje energie – tedy lihu, na rozdíl od náročné
výroby čistého vodíku.
Provoz palivových článků využívajících na vstupu ten či
onen líh není plně bezuhlíkový – na výstupu je vždy vodní pára a oxid
uhličitý. Protože však líh vzniká kvašením rostlin a jejich částí,
které při svém růstu oxid uhličitý spotřebovaly, je celý proces
uhlíkově neutrální.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Serenergy A/S
Další informace zde
Přečtěte si také:
11.9.2015
Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše
vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato
průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový
den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z
důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany
životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na
fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol
Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě.
3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na
technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v
souvislosti se stacionárními aplikacemi i s
využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů
QBEAK.
V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti
svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3
Rack, určených pro široké využití
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. 
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|