Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35
elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá
nabíjecí infrastrukturu
7.3.2018 Trondheim
je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63°
zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD
jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od
švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V
únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se
švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné
dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu
OppCharge. Je to zároveň jeden z prvních případů, kde otevřený standard
OppCharge uplatní své přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele
mohou využívat vozidla od dvou různých výrobců. 
12m elektrobus Volvo 7900 Electric (viz foto výše) je
12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou
85 cestujících. Nabízen je nyní ve třech variantách s trakčními
bateriemi o kapacitě 150, 200 a 250 kWh. To odpovídá dojezdu na jedno
nabití přibližně od 120 do 200 km, v závislosti na topografických
podmínkách a netrakční spotřebě (topení, klimatizace, pomocná zařízení).
Heuliez Bus GX 437 ELEC (viz obrázek níže) je 18m kloubový
elektrobus pro 130 cestujících. K pohonu slouží 160/200 kW elektromotor
a jako zásobník energie 105kWh lithium-titanát-oxidové trakční baterie.
Samozřejmostí výbavy obou vozidel je klimatizace.
Uvedené elektrobusy budou provozovány městským dopravcem
Tide Buss na čtyřech linkách městské dopravy v Trondheimu o délce 12 –
15 km. Kloubové elektrobus Heuliez Bus budou nasazeny na lince 12, na
ostatních třech linkách budou jezdit elektrobusy Volvo.
Nabíjecí stanice ABB HVC 450P pro průběžné dobíjení
standardem OppCharge (viz foto níže) budou umístěny na konečných zastávkách
linek, včetně odlehlých lokalit obsluhovaných městskými autobusy.
Nabíjení výkonem až 450 kW bude probíhat během provozních přestávek po
dobu cca 3 – 6 minut. 
Celý proces nabíjení je řízen s podporou portfolia
digitálních řešení ABB Ability™, které nabízí cloudovou správu zařízení
se vzdáleným přístupem v nejrůznějších odvětvích průmyslu, energetiky a
dopravy. Tuto podporu využívá například systém průběžně dobíjených
elektrobusů v Ženevě.
Objednatelem nabíjecí infrastruktury je region
Trøndelag, který rovněž funguje jako zadavatel veřejné dopravy v
Trondheimu, provozované výše uvedeným dopravcem Tide Buss. Se
společností ABB uzavřel tento region smlouvu na 10 let, jejíž součástí
je vzdálená správa nabíjecích stanic s využitím výše uvedeného systému
ABB Ability™, tak aby se maximalizovala celková disponibilita zařízení.
Jak zdůrazněno výše, nabíjecí stanice od jednoho
dodavatele zde mohou využívat vozidla od dvou různých výrobců.
Nedochází tak k uzamčení zákazníka (vendor lock-in) do závislosti na
dodavateli jednoho konkrétního řešení, které je jinak zákonitým
důsledkem rozmanitých individuálně konstruovaných systémů pro průběžné
dobíjení. Kromě toho vyšší sériovost řešení vede k větší spolehlivosti
díky průběžnému zdokonalování a odstraňování „dětských nemocí“, které
se nevyhnou žádným zcela novým produktům. Důkazem tohoto trendu na trhu
průběžně dobíjených elektrobusů je také například přechod od jedinečné
technologie průběžného dobíjení k sériovému řešení, které během
demonstrační fáze zaznamenal projekt ZeEUS v Münsteru.
Realizací tohoto projektu se Trondheim stane městem s
nejrozsáhlejším parkem elektrobusů v celém Norsku. Zavádění elektrobusů
je součástí strategie města Trondheimu, jejímž cílem je kromě jiného
dosažení veřejné dopravy nezávislé na fosilních zdrojích v roce 2019.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto a
obrázek © ABB, AB Volvo a Heuliez Bus
Další informace zde a také zde a také zde
Přečtěte si také:
28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických
autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich
provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster
s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. 
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech
ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ která proběhne 5.
6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. 
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit
superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované
konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která
proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a
je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické
autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors. 
31.1.2018 Elektromobil
Nissan Leaf je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí. 
18.1.2018 Dodavateli
elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci,
případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové
karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu
slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů
a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu. 
8.1.2018 Belgické
hlavní město Brusel a jeho městský dopravce
STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní
dopravu. Vedle technologií pro efektivní
provoz tramvají
začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických
midibusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu
Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. 
26.10.2017 Elektrobusy
prozatím zůstávají doménou především městské
dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení),
na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva
EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|