ABB Terra HP: nabíjecí stanice pro elektromobily o
výkonu 350 kW měla světovou premiéru
27.4.2018 S nabíjecími výkony řádově ve stovkách kilowattů se v
současné době můžeme setkat především u průběžně dobíjených elektrobusů
(viz prezentace z našich konferencí Elektrické autobusy pro město). U elektromobilů je
zatím běžným standardem pro rychlé nabíjení výkon do 50 kW. Nárůst
elektromobility a tlak na zkracování prostojů během nabíjení nicméně
vede průmysl k vývoji bezpečných a ekonomických technologií pro
nabíjení stále většími výkony i u elektromobilů. Konkrétní podobu
dostal tento trend v nabíjecí stanici Terra HP od společnosti ABB,
umožňující nabíjecí výkon až 350 kW. Tato nabíjecí stanice, první svého
druhu na světě, byla představena na Hannoverském veletrhu v dubnu 2018. 
Technologie ABB pro dynamické sdílené nabíjení
stejnosměrným napětím umožňuje této stanici nabíjet dva elektromobily
současně zmíněným výkonem až 350 kW, přičemž je dynamicky optimalizován
odběr z veřejné distribuční sítě, k níž je nabíjecí stanice připojena.
Tato nabíjecí stanice je primárně určená pro rychlé
dobíjení na dálnicích, ale nejen tam. Dodat energii pro jízdu na
vzdálenost 200 km zde při využití maximálního výkonu potrvá kolem 8
minut, což je doba již řádově srovnatelná s dobou plnění nádrže
spalovacího motoru.
Poznamenejme, že podmínkou využívání takto vysokých
nabíjecích výkonů je vývoj v oblasti trakčních baterií, směřující mimo
jiné právě k v jejich větší odolnosti vůči velkým nabíjecím výkonům –
viz poznatky z předloňské konference
Efektivní elektromobilita v organizacích.
Nabíjecí stanice Terra HP je řešena jako stavebnicová, s
možností přidání dalších nabíjecích stojanů a energetických kabinetů
při rozšiřování nabíjecí základny. Takovéto řešení je účelné a
hospodárné zároveň.
Terra HP pracuje na platformě ABB Ability. Tato
platforma je založena na inovativních řešeních a zkušenostech ABB a
více než čtyřiceti letech vedoucího postavení ABB v oblasti
digitalizace v průmyslu. Její pomocí propojuje celé své portfolio
digitálních řešení a služeb spojením odborných znalostí ABB,
pokročilého síťového připojení a nejnovějších digitálních technologií s
cílem vytvořit přidanou hodnotu pro zákazníky zejména z odvětví
energetiky, průmyslu, dopravy a infrastruktury. Umožňuje jim nejen
vytvářet nové, ale i zdokonalovat stávající procesy zpřístupněním
potřebných dat a optimalizací plánování a řízení provozu v reálném
čase, stejně jako zvyšuje jejich možnosti inovovat a zvyšovat
konkurenceschopnost na rozvíjejícím se trhu průmyslové digitalizace.
V konkrétním případě nabíjecích stanic umožňuje toto
řešení jejich snadné propojení s řídicím centrem, využití různých
platebních platforem nebo propojení se systémy smart grid. V neposlední řadě
lze nabíjecí stanice průběžně diagnostikovat a optimalizovat jejich
údržbu, s příznivými důsledky pro celkovou disponibilitu a provozní
náklady.
Uživatelům a provozovatelům nabízí tato nabíjecí stanice
kromě jiného také snadné intuitivní ovládání nebo více možností platby
(pokud je nabízejí sami provozovatelé).
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © ABB
Další informace zde
Přečtěte si také:
14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a
tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých
měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými
prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých
osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd.
Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do
užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu. 
3.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke
konceptu smart city.
Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern Seestadt je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice. 
2.11.2017
Parky elektrobusů v evropských a dalších světových
městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky
nejen na průběžné dobíjení, při
němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá
řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny
elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika
hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu
2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii
HVC-Overnight Charging. 
18.10.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a
mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více
než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900
projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti
konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že
spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na
pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém
Transport Research and Innovation Monitoring and Information System
(TRIMIS). 
6.10.2017 Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW. 
3.10.2017 Dnes 3. října
2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu
ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR.
Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu
elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor
byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl
společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen
(zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského
výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem
konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|