Dopravní podnik Praha sází i na „malou“ elektromobilitu
14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a
tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých
měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými
prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých
osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd.
Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do
užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu. 
Park deseti elektromobilů, které nahradí stávající vozy
s převážně dieselovým pohonem, je složen z vozů BMW, Hyundai, KIA a
Volkswagen. DPP si je pronajal na 36 měsíců od společnosti ČEZ ESCO
s ohraničeným ročním nájezdem 15 000 km na jeden elektromobil.
Do obchodních podmínek se pochopitelně promítá vyšší
pořizovací cena elektromobilů oproti konvenčním vozidlům, takže náhrada
tradičních vozidel elektromobily není finančně plně rentabilní. DPP
nicméně předpokládá nižší provozní náklady u pořizovaných elektromobilů
dosahující 0,4 až 0,7 Kč/km, včetně toho, že odpadají některé servisní
úkony, jako jsou výměny motorového oleje, vzduchových a palivových
filtrů atd., vůči vozidlům se spalovacím motorem. DPP jako městská
organizace i jako historicky první průkopník elektrické dopravy v Praze
– Praha provozuje elektrické tramvaje již od 90. let 19 století (!) –
tím kromě toho dal jasně najevo, že má čistou mobilitu ve městě jako
jednu ze svých strategických priorit.
Tři elektromobily DPP budou začleněny do interní
autopůjčovny DPP v ústřední budově Sokolovská. Zbývajících sedm
elektromobilů bude umístěno do těchto areálů: Hostivař 3 vozidla, Depo
Kačerov 3 vozidla a Vršovice 1 vozidlo. Systém objednávání a půjčování
vozů zaměstnancům je nastaven elektronicky.
Nabíjení elektromobilů bude probíhat v areálech DPP, kde
jsou k tomuto účelu zabezpečená a určená nabíjecí místa. V souladu s
vykrytím požadavku bude zabezpečeno efektivní dobíjení elektromobilů
tak, aby bylo jasné, kdy je který elektromobil dobitý, nebo jak je
třeba jej upřednostnit v dobíjení, aby nenastala situace, že některý
elektromobil nebude v požadovaný čas dobitý.
V obměně zbylých vozů bude DPP pokračovat postupně v
následujících letech, a to ve II. a III. etapě. Počty obměňovaných vozů
za elektromobily, jsou v přímé úměře za vozy, které má DPP pořízené na
operativní leasing. Do budoucna se uvažuje i o možném využití
užitkových elektromobilů ve službách DPP.
redakce
Smartcityvpraxi.cz s využitím podkladů
DPP
Foto © archiv redakce
Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke
konceptu smart city.
Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern Seestadt je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice. 
18.10.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a
mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více
než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900
projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti
konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že
spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na
pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém
Transport Research and Innovation Monitoring and Information System
(TRIMIS). 
3.10.2017 Dnes
3. října
2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu
ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR.
Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu
elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor
byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl
společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen
(zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského
výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem
konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
3.10.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument
určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich
okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje
zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní
strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech. Na pomoc
jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017
umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.
11.8.2017
„Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří
bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také
odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z
dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva
EEA). Vedení města
se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací
regulace a dotačních nástrojů. 
8.8.2017 Nákupní
centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do
budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými
výhradami k této vizi (viz naše reportáž
o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf)
lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních
center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu
nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017
informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací
rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České
republice. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|