Londýnské vozy taxi sníží emise díky městským dotacím
11.8.2017
„Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří
bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také
odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z
dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva
EEA). Vedení města
se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací
regulace a dotačních nástrojů.
Od počátku roku 2018 nebudou nové licence na provozování
taxi udělovány vozům s dieselovým pohonem.
Kromě toho mohou provozovatelé londýnských taxi zažádat
o „šrotovné“ (zde nazývané delicensing) za vyřazení svého automobilu z
provozu, pokud je starší než 10 let. Toto „šrotovné“ se
pohybuje od 1 200 liber (cca 36 000 Kč) za vůz starší než 14 let (podle
předpisu zároveň londýnské taxi nesmí být starší než 15 let) po 5 000
liber (cca 150 000 Kč) za vůz o stáří 10 – 11 let.
Na nákup nového bezemisního vozidla kromě toho může
provozovatel taxi dostat dotaci až 7 500 liber (cca 225 000 Kč).
Tradiční „black caby“ s elektrickým pohonem nabídne
provozovatelům od srpna 2017 London Electric Vehicle Company, výrobce
těchto tradičních vozidel. Podle místních automobilových médií (výrobce
sám parametry neudává) jde o plug-in hybridní vozidlo kombinující 1,3l
tříválcový benzínový motor Volvo a elektrický pohon a nabízející plně
bezemisní dojezd 112 km a celkový dojezd na naplnění nádrže 640 km.
Průměrný denní proběh londýnských taxíků přitom činí kolem 200 km.
Cílem tohoto tříletého programu je snížit do roku 2020
emise z vozů taxi o 45 %. Program je součástí dlouhodobé strategie
města, která chce v roce 2025 zavést v centru bezemisní zónu a do roku
2050 udělat z Londýna bezuhlíkové město.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
28.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče. 
27.4.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele
městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské
logistiky. 
26.4.2017 Využívání
elektrických vozidel pro racionalizaci svozu
městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská
města, například Stavanger
nebo Stockholm.
V březnu 2017
se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v
severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. 
18.4.2017 K
národním poštovním společnostem, využívajícím
elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta,
se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně
bezemisní. 
30.1.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE,
který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. 
27.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. 
21.3.2017 Skotské
město Aberdeen provozuje park
deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota
Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský
magistrát. 
10.3.2017 Město
Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V
rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT
a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017. 
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017. 

|