Projekt GATEway: nejen cestující, ale také nákup v
supermarketu bez řidiče
28.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče. 
Partnerem projektu GATEway v rámci tohoto zkušebního
provozu je Ocado Technology, dceřiná společnost největšího světového
řetězce online supermarketů Ocado.
Pro rozvoz zboží slouží autonomní užitkový elektromobil
CargoPod, vyvinutý v rámci projektu GATEway technologickou společností
Oxbotica. Uveze až 128 kg zboží maximální rychlostí 40 km/h, která však
byla během zkušebního provozu záměrně omezena na pouhých 8 km/h.
V rámci zkušebního provozu rozvážejí tato vozidla ovoce
a zeleninu více než stovce zákazníků v rezidenční části Greenwiche
Berkeley Homes na Royal Arsenal Riverside.
Vozidla používaná v rámci projektu GATEway mají v paměti
3D mapu prostředí, v němž se pohybují. Takovéto mapy jsou vytvářeny
vozidly s řidičem, která snímají okolí a sbírají data ze stejného
senzorového vybavení, jako mají automatická vozidla. V takto zmapovaném
prostředí se pak vozidlo pomocí senzorů naviguje po vytčené trase. K
vozidlovým technologiím tedy patří především palubní kamerové a
laserové senzory sloužící pro vlastní lokalizaci na mapě, pro vnímání a
sledování dynamických překážek a pro plánování bezpečné trasy k cíli.
Při své navigaci není vozidlo závislé na určení polohy podle GPS. Celá
navigace probíhá pomocí software zvaného Selenium od výše zmíněné firmy
Oxbotica.
Výzkumný projekt GATEway, jehož je tento provoz
součástí, probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE zde
znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen
organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s
celkovým rozpočtem 8 milionů liber není pouze testování příslušných
technologií pro vozidla a infrastrukturu. Kromě jiného tento projekt
sleduje, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
autonomní vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim.
Zkušební provoz autonomního nákladního elektromobilu
CargoPod je zaměřený jednak na možnosti komerčního využívání tohoto
typu inovativních technologií v městské logistice, a jednak na jejich
přijetí obyvateli v obytných čtvrtích. Společnost Ocado Technology bude
v jeho rámci zkoumat praktické otázky možného nasazení vozidel bez
řidiče pro rychlou dodávku ovoce a zeleniny objednané online na
„poslední míli“ od nejbližšího „kamenného“ obchodu k
zákazníkovi.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
GATEway Project
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
27.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele
městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky. 
26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu
městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská
města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017
se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v
severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. 
18.4.2017 K
národním poštovním společnostem, využívajícím
elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta,
se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně
bezemisní. 
30.1.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE,
který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. 
27.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. 
21.3.2017 Skotské
město Aberdeen provozuje park
deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota
Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský
magistrát. 
10.3.2017 Město
Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V
rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT
a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017. 
8.3.2017 Stockholm
je jedním z evropských smart
cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V
rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“
veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz. 
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|