Červen 2018 u autobusové divize Volvo ve znamení
elektrobusů
4.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric (podrobnosti viz např. v
prezentaci Volvo na naší konferenci Elektrické autobusy pre mesto v
Nitře) stále více
dobývají evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý
na události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní
dopravce Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25
elektrobusů Volvo, což
představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti
Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v
norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení
závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze
elektrobusu Volvo. Stejně tak jsou všechny uvedené události důležité
pro společnost ABB, která je dodavatelem nabíjecí infrastruktury pro
uvedené projekty.
Elektrobus Volvo 7900 Electric ve své
základní 12m verzi je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi
a přepravní kapacitou 85 cestujících. Nabízen je nyní ve třech
variantách s trakčními bateriemi o kapacitě 150, 200 a 250 kWh. To
odpovídá dojezdu na jedno nabití přibližně od 120 do 200 km, v
závislosti na topografických podmínkách a netrakční spotřebě (topení,
klimatizace, pomocná zařízení). Pro nabíjení trakčních baterií jsou
nabízeny dva evropské standardy: zásuvkové nabíjení typu CCS (neboli
Combo 2) u všech verzí a průběžné dobíjení pantografovou konzolí
standardu OppCharge (viz foto výše) pro verze s kapacitou baterií 150 a 200
kWh.
Nové elektrobusy Volvo budou, s průběžným dobíjením
podle standardu OppCharge využívajícím nabíjecí infrastrukturu dodanou
společností ABB, provozovány městským dopravcem Tide Buss na čtyřech
linkách městské dopravy v Trondheimu o délce 12 – 15 km. Jejich provoz
bude zahájen v srpnu 2019.
Spolu s deseti 18m elektrobusy od francouzského
dodavatele Heuliez Bus tak bude mít Trondheim nejrozsáhlejší
elektrobusový park v Norsku. Využití standardu OppCharge pro průběžné
dobíjení elektrobusů od dvou různých výrobců zároveň potvrzuje účelnost
standardizace v této oblasti i praktický užitek tohoto konkrétního
standardu OppCharge.
V Lillehammeru naproti tomu půjde o premiéru
elektrobusů. Dva tyto elektrobusy budou využívat pouze nabíjení ze
zásuvky standardem CCS v depu – potřebnou infrastrukturu dodá rovněž
ABB. Po dobu dvou let budou zhruba od poloviny roku 2019 testovány na
městských linkách 2, 3, 4 a 5. Předpokládá se, že po zkušebním období
přejdou do pravidelného provozu. Elektrobusy jsou součástí strategie
města směrem ke klimatické neutralitě do roku 2025.
Kloubový 18,7 m dlouhý elektrobus Volvo 7900 Electric
Artic Concept (viz foto), představený na zahájení závodů Volvo Ocean
Race, má přepravní kapacitu 135 cestujících, z toho 38 sedících. K
pohonu slouží dva 185kW elektromotory a jako zdroj energie baterie o
celkové kapacitě 250 kWh, rozložené do pěti bloků o 50 kWh.
Zkušební provoz dvou těchto vozidel začal v posledním
červnovém týdnu 2018 na lince 16 ve švédském Göteborgu. Linka 16, kde
jsou provozovány jako vložený spoj, je dlouhá 11 km (resp. 7 km ve
špičkovém provozu) a je zde 17 zastávek.
Elektrobusy jsou průběžně dobíjeny výkonem 450 kW –
rovněž s využitím standardu OppCharge – ve stanicích Eriksbergstorget a
Sahlgrenska Sjukhuset. Předpokládá se testování dvou odlišných režimů
průběžného dobíjení, které budou průběžně vyhodnocovány: žádné nebo jen
minimální průběžné dobíjení při provozu během přepravních špiček a
delší průběžné dobíjení při provozu v mimošpičkovém období.
Tento zkušební provoz, stejně jako již probíhající
provoz elektrických autobusů na göteborgské lince 55, je zastřešen
projektem ElectriCity. Tento projekt je partnerstvím mezi výzkumnými
organizacemi, výrobcem a městským dopravcem. Členy projektového týmu
jsou výrobce Volvo Group, University of Technology, Region Västra
Götaland, dopravce Västtrafik, město Göteborg, energetika Göteborg
Energi a technologické parky Lindholmen Science Park a Johanneberg
Science Park. Cílem projektu je testování provozně technických i
obchodních aspektů průběžně dobíjených elektrických autobusů.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB
Volvo
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.7.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se
angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu
přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech
dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři
elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec
Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9
parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů
bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo
veřejnosti představeno v červnu 2018. 
27.6.2018 Superkapacitorové
(či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot
Motors a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci
“Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors. 
8.6.2018 V
prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den veletrhu, 5.
6. 2018, ještě před jeho vlastním zahájením, jej uvedla konference
„Elektrické autobusy pre mesto“, pořádané konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho
portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické
autobusy pro město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a
stala se tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze.
Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. 
1.6.2018 Dánsko,
nejmenší ze skandinávských států, se brzy
připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající
průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský
dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším
dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018,
čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se
standardem OppCharge
od
ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by
elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. 
17.4.2018 Demonstrační
provozy elektrických autobusů v rámci
projektu ZeEUS
zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje. 
9.4.2018 Na začátku
dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS,
tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. 
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS,
kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova.
Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. 
27.3.2018 K dodavatelům
nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo. 
14.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města
v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech
ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ která proběhne 5.
6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|