Dalším úspěšným dodavatelem dobíjecích stanic
elektrobusů podle standardu OppCharge je polská Ekoenergetyka
27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo.
Ekoenergetyka již déle dodává nabíjecí stanice pro
průběžné dobíjení čtyřpólovou pantografovou konzolí typu Schunk,
nabízenou pod obchodní značkou quickPOINT Column Chargers, například
pro rozsáhlý park elektrobusů v polském Krakově.
V červnu 2017 podepsala smlouvu na dodávku nabíjecích
stanic quickPOINT City Chargers se standardem OppCharge pro
nejsevernější evropskou elektrobusovou linku, nacházející se ve
švédském městě Luleå, kde budou průběžně dobíjet pět elektrobusů od
finského dodavatele Linkker. Nabíjecí
stanice v tomto městě blízko polárního kruhu se zde budou muset
vypořádat s tuhými arktickými zimami.
V Malmö budou tři tyto nabíjecí stanice sloužit parku
třinácti elektrobusů Volvo 7900 Electric (viz foto),
které budou uvedeny do provozu na konci roku 2018 a průběžně dobíjeny
budou výkonem 300 kW. Elektrobusy budou v provozu na městské lince č. 7
dlouhé 14,7 km.
Nabíjecí stanice Ekoenergetyka quickPOINT City
Chargers se standardem OppCharge nabízejí nabíjecí výkon až 1
MW (tedy 1000 kW) a pracují v rozmezí napětí 200–800 V DC. Jsou
standardně dodávány pro připojení k veřejné distribuční síti 3× 400 V
AC. Fungují v rozmezí teplot –25 °C až +40 °C. Komunikace
vozidlo-infrastruktura vyhovuje normám IEC 61851-1, 61851-23, 61851-24,
ISO 15118 a DIN 70121.
Jak patrno, standardizace průběžného dobíjení umožňuje
městům stále více kontrahovat zvlášť nabíjecí infrastrukturu a vozidla
s jistotou, že nedojde k problémům se systémovou integrací ani k
uzamčení zákazníka (vendor lock-in) do závislosti na dodavateli jednoho
konkrétního řešení, které je jinak zákonitým důsledkem rozmanitých
individuálně konstruovaných systémů pro průběžné dobíjení. Kromě toho
větší sériovost řešení vede k větší spolehlivosti díky průběžnému
zdokonalování a odstraňování „dětských nemocí“, které se nevyhnou
žádným zcela novým produktům. Důkazem toho je mj. projekt elektrobusů v
norském Trondheimu, který
předpokládá provoz vozidel od dvou různých výrobců se standardem
průběžného dobíjení OppCharge.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB
Volvo
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
16.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové
město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z
měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se
standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se
švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude
dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm
elektrobusů od tohoto výrobce. 
14.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města
v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 
12.3.2018 Na stránkách
našeho portálu a v prezentacích z našich
konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit
táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a
nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze
změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní
mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém
Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně
klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS.
První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018. 
7.3.2018 Trondheim
je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63°
zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD
jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od
švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V
únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se
švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné
dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu
OppCharge. 
28.2.2018 Evropský
projekt demonstračních provozů elektrických
autobusů ZeEUS
se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich
provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster
s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. 
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech
ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ která proběhne 5.
6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. 
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit
superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované
konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která
proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a
je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické
autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors. 
31.1.2018 Elektromobil
Nissan Leaf je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí. 
18.1.2018 Dodavateli
elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci,
případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové
karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu
slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů
a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu
Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|