Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“
elektrických autobusů?
12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich
konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit
táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a
nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze
změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní
mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém
Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně
klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018. Provozovatelem Bonnských elektrobusů je veřejný dopravce
Stadtwerke Bonn (SWB Bus und Bahn). Jako své základní cíle v rámci
demonstračního provozu, probíhajícího v období od dubna 2016 do března
2018 si vytkl tři základní cíle:
• plná integrace
elektrobusů do stávajícího autobusového parku,
• náhrada dieselových
autobusů elektrobusy „kus za kus“,
• žádné změny ve vedení
linek a jízdních řádů.
Pro realizaci těchto ambiciózních cílů v rámci
demonstračního provozu zvolil dopravce jako vozidlo 6 elektrobusů
Bozankaya Sileo S12 od tureckého
výrobce Bozankaya. Po jednom z těchto elektrobusů byly v rámci projektu
ZeEUS nasazeny také v německých Brémách a lázeňském městě Bad
Langensalza.
Bozankaya Sileo (viz obrázek výše) v provedení pro
Bonn je 12m dvoudveřový elektrobus o celkové přepravní kapacitě 80
cestujících, z toho 37 sedících, plně klimatizovaný.
Elektrobus je vybaven elektrickým pohonem ZF AVE 130 od
německého výrobce ZF Friedrichshafen AG se dvěma elektromotory o výkonu
120 kW umístěnými na nábojích kol, což ušetří prostor pro cestující a
značně sníží hmotnost vozidla. Elektrobus dosahuje maximální rychlosti
75 km/h.
Jako zdroj energie slouží lithium-železo-fosfátové
trakční baterie o celkové kapacitě 230 kWh, pracující s napětím 460 –
720 V. Baterie se nabíjejí pomalu v režimu „přes noc“ výkonem 64 kW po
dobu 5,5 hod.
Elektrobusy byly provozovány převážně na bonnských
městských linkách 606/607 o délce 17 km, vedených ve středu města a na
předměstích v plochém či mírně zvlněném terénu. Každý elektrobus byl
denně v provozu v průměru 13,5 hodin a přitom najel cca 200 km cestovní
rychlostí 16,6 km/h. O pracovních dnech přepravil v průměru 7 250
cestujících denně. Z publikované provozní statistiky by (za použití
jednoduché aritmetiky) vyplývalo, že během sledovaného období od března
2016 do prosince 2017, tedy celkem cca 670 dnů, byl každý z elektrobusů
průměrně v provozu 206 dnů.
Jak se dalo očekávat, dopravce z tohoto demonstračního
provozu došel k závěru, že náhrada dieselového autobusu elektrobusem
„kus za kus“ není v současnosti prakticky proveditelná. Vedlo ho k tomu
zejména zjištění, že je třeba zlepšit spolehlivost elektrobusů a
dojezdovou vzdálenost, zvláště za nízkých teplot. Hlavním problémem k
řešení při nočním nabíjení v garáži je zajistit efektivní interakci
mezi vozidlem a nabíjecí infrastrukturou. Byly zaznamenány významné
ekologické přínosy oproti dieselovým autobusům, nicméně ekonomika
provozu byla (nikoli překvapivě) horší.
Na základě uvedeného demonstračního provozu hodlá Bonn,
který se díky výše zmíněnému sídlu sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o
změně klimatu nazývá „německým hlavním městem trvalé udržitelnosti“,
dále pokračovat v hledání optimální technologie elektrobusů pro
zajištění rovnováhy ekologických přínosů a ekonomiky provozu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
ZeEUS
Další informace zde
Přečtěte si také:
7.3.2018 Trondheim
je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63°
zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD
jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od
švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V
únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se
švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné
dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu
OppCharge. 
28.2.2018 Evropský
projekt demonstračních provozů elektrických
autobusů ZeEUS
se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich
provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster
s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. 
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech
ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ která proběhne 5.
6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. 
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit
superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované
konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která
proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a
je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické
autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors. 
31.1.2018 Elektromobil
Nissan Leaf je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí. 
18.1.2018 Dodavateli
elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci,
případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové
karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu
slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů
a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu. 
8.1.2018 Belgické
hlavní město Brusel a jeho městský dopravce
STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní
dopravu. Vedle technologií pro efektivní
provoz tramvají
začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických
midibusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu
Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. 
26.10.2017 Elektrobusy
prozatím zůstávají doménou především městské
dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení),
na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva
EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|