Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie
pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je
optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu
9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé.
Jako vozový park pro testovací provoz sloužily celkem
čtyři elektrobusy, z toho dva 12m elektrobusy Irizar pro celodenní
provoz na jedno nabití (tzv. „noční“ elektrobusy) a dva 18m průběžně
dobíjené elektrobusy Solaris. Demonstrační provozy těchto dvou typů
elektrobusů probíhaly v odlišném časovém období. 
Nízkopodlažní 18m elektrobus Solaris Urbino 18 electric
v
provedení pro Barcelonu má celkovou obsaditelnost 115 cestujících. K
pohonu slouží 270kW elektromotory. Zdrojem energie jsou tři trakční
baterie o celkové kapacitě 120 kWh, které zabírají relativně málo
prostoru, a tudíž umožňují běžné uspořádání interiéru. Baterie jsou
průběžně dobíjeny na konečné stanici pomocí čtyřpólové pantografové
konzole typu Schunk, podobně jako například elektrobusy v polském
Krakově.
Rychlé nabíjení probíhá výkonem 400 kW po dobu 5 – 8 minut. Baterie,
jejichž nabití neklesne během provozu pod 40 % kapacity, jsou při něm
dobity na 80 %. V depu přes noc probíhá pomalé dobíjení po dobu 2,5
hodiny.
Hodnocený demonstrační provoz těchto elektrobusů
probíhal od května 2016 do srpna 2017 a v provozu jsou i nadále. 
Elektrobus Irizar i2e
je
12m plně elektrický autobus o kapacitě 75 cestujících. K pohonu slouží
trakční elektromotor o výkonu 230 kW. Jako zásobník energie slouží
sodíko-niklové baterie o celkové kapacitě 376 kWh a jmenovitém napětí
600 nebo 650 V. Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory o výkonu 125
V. Nabíjení probíhá ze zásuvky po dobu 5 – 6 hodin. Sodíko-niklové
baterie, nazývané též ZEBRA, patří mezi baterie užívající roztavené
soli. Pracují při teplotě přes 200 °C. Délku dojezdu Irizar
i2e na jedno nabití trakčních baterií udává výrobce v rozmezí
200 až 250 km.
Hodnocený demonstrační provoz těchto elektrobusů
probíhal od září 2014 do srpna 2017 a v provozu jsou i nadále.
Elektrobusy byly v provozu na linkách H16 a L34. Obě
tyto linky jsou dlouhé přibližně 12 km, přičemž H16 je vedena převážně
plochým terénem, zatímco L34 je kopcovitá. V obou případech najely
elektrobusy denně kolem 180 km a během 16hodinové provozní doby
přepravily v průměru 650 cestujících.
Z demonstrančíhp provozu vyplynuly některé důležité
závěry:
Průběžné dobíjení se ukazuje jako optimální řešení.
Podobně jako i v jiných městech se však projevily problémy související
s časem potřebným na vybudování infrastruktury pro rychlé dobíjení i
její cena. Jako zcela zásadní přitom považuje dopravce úzkou spolupráci
s vedením města.
Elektrický pohon autobusů a bateriové zásobníky energie
používaných vozidel se projevily jako technologicky zralá řešení.
Sodíko-niklové baterie se však ukázaly jako málo spolehlivé, zatímco
lithium-iontové baterie plně vyhovují nárokům průběžného dobíjení a
jejich postupné opotřebení probíhá podle předpovědi.
Na průměrné spotřebě elektrobusů se nijak významně
neprojevily rozdíly ve sklonových poměrech linek. V kopcovitém terénu
byla vyšší spotřeba při jízdě do kopce plně kompenzována následnou
rekuperací při jízdě z kopce.
Na základě výsledků těchto demonstračních provozů
plánuje TMB další postupnou elektrifikaci svých autobusových linek.
Jako první by měla být v roce 2019 linka H16 provozována jako plně
elektrická s parkem 22 elektrobusů a další budou následovat. Osmnáct
kloubových elektrobusů by mělo být dodáno během roku 2018.
Při elektrifikaci linek bude sledována především
technologie průběžného dobíjení. Pokud jde o „noční“ dobíjení, zvolil
dopravce TMB prozatím vyčkávací postoj.
Elektrobusy jsou v případě Barcelony součástí konceptu smart
city, jemuž napomáhají i jiné moderní
technologie, například efektivní
veřejné osvětlení nebo
informační systémy pro občany s omezenou mobilitou.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
ZeEUS
Další informace zde
Přečtěte si také:
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. 
27.3.2018 K dodavatelům
nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo. 
16.3.2018 Přibližně
sedmdesátitisícové historické a průmyslové
město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z
měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se
standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se
švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude
dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm
elektrobusů od tohoto výrobce. 
14.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města
v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 
12.3.2018 Na stránkách
našeho portálu a v prezentacích z našich
konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit
táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a
nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze
změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní
mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém
Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně
klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS.
První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018. 
28.2.2018 Evropský
projekt demonstračních provozů elektrických
autobusů ZeEUS
se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich
provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster
s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. 
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech
ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ která proběhne 5.
6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. 
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit
superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované
konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která
proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a
je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické
autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu
Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|