Projekt AZETEC: 64tunový nákladní kolos s
palivočlánkovým pohonem bude brázdit kanadské silnice
10.6.2019
Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s
tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun.
Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž,
že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující
bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se
mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy.

Projekt AZETEC (Alberta Zero-Emissions Truck
Electrification Collaboration, tedy „spolupráce pro bezemisní
elektrifikaci nákaldních automobilů v Albertě“), jak jeho název
napovídá, je realizován v rozlehlé kanadské provincii Alberta a klade
si za cíl otestovat, jak dalece dokážou palivočlánkové technologie
přispět ke snížení tamních emisí z dopravy. Projekt vychází ze situace,
kdy tamní silniční nákladní doprava se podílí ze 70 % na spotřebě
motorové nafty v provincii a každoročně vyprodukuje 12 miliónů tun
skleníkových plynů.
Cílem tříletého projektu AZETEC, který by měl trvat do
poloviny roku 2022, je vyvinout, dodat a provozovat dvě silniční
nákladní soupravy třídy B o celkové hrubé hmotnosti 64 tun s hybridním
palivočlánkovým pohonem. Po celý rok budou v jeho rámci tato těžká
nákladní vozidla sloužit na zhruba třísetkilometrové trase mezi městy
Edmonton a Calgary v tamních teplotních podmínkách klesajících pod –40
°C v zimě a šplhajících k „tropickým“ čtyřicítkám v létě. Jejich
provozovateli budou tamní dopravci Trimac Transportation a Bison
Transport. Předpokládá se, že na konci testovacího období by měly mít
najeto celkem více než 500 tisíc km s přepravním výkonem 20 miliónů
tunokilometrů nákladu.
Každý z tahačů bude vybaven třemi palivočlánkovými
moduly FCmove®-HD od známého kanadského výrobce
Ballard. Půjde o nejnovější generaci palivočlánkových jednotek od
tohoto výrobce s technologií označovanou jako LCS.
Charakteristické jsou pro ni menší provozní náklady, vysoká míra
odolnosti v provozu a s ní spojená předpokládaná doba provozního života
až 30 tisíc provozních hodin. Pro komerční využití budou moduly FCmove®-HD
k dispozici během roku 2019.
Každý z modulů bude mít výkon 70 kW, tedy celkem 210 kW
na tahač. Na jedno naplnění nádrže vodíkem by měla být každá tato
nákladní souprava schopna ujet až 700 km, tedy tam a zpět i s
rezervou.
Projekt AZETEC má rozpočet 15 miliónů kanadských dolarů
(cca 260 mil. Kč). Projekt je realizován a spolufinancován průmyslem.
Zhruba polovinou – částkou přes 7,3 miliónu kanadských dolarů – na něj
přispívá inovační fond Emissions Reduction Alberta (ERA). Vedoucím
projektu je sdružení Alberta Motor Transportation Association.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
Ballard Power Systems
Další
informace zde
Přečtěte si také:
31.5.2019
Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko. 
20.5.2019 Palivočlánkové
autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019 
14.5.2019 Zplodiny z
lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou
součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě
nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít
bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry
se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s
trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů
nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému
trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 
25.2.2019
Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města. 
17.1.2019 Když
před
mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla
pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil,
že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako
neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako
palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním
produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají
k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve
spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým
hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. 
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem
srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA
sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže –
americkou
střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun.
Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového
nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. 
12.10.2018 Snaha
o bezemisní provoz kamionů v Kalifornii díky
palivočlánkovým kamionům nezůstává
ojedinělá. Dalším projektem, o němž byla světová odborná veřejnost
informována v září 2018, je šest rozvážkových kamionů americké třídy 8,
tedy s nosností do 15 tun, které mají být nasazeny do provozu v Jižní
Kalifornii zkraje roku 2019. 
31.10.2018 Společný
podnik pro palivové články a vodík (FCH JU)
zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for
join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné
veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a
komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o
ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v
Evropě. 
22.10.2018 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve
svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu
užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových
článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové
autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje
řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků. 
24.5.2018 Provozování
elektrických nákladních automobilů se až
dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský
projekt FREVUE. S
rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou
ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům
se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern
Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku
2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje
energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu
na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. 
30.5.2017 Elektrifikace
těžké silniční nákladní dopravy je, vedle
elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní
či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských
aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím
skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl,
například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla
dvojitým sběračem z trakčního
vedení, v USA se
připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového
nákladního vozidla. 

|