![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Vývoj technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město XII |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Depo pro elektrobusy v Malmö ukazuje chytré řešení pro nabíjení rozsáhlých elektrobusových parků1.12.2020 Malmö na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300 tisíci obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí je spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i zde klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská hromadná doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými největším severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských měst má i Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by ovšem nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro elektrobusy. Elektrobusové depo Důležitým krokem k naplnění tohoto strategického cíle je elektrobusové depo v Malmö (viz obrázek výše), které se stane největším elektrobusovým depem v severských zemích. Jeho výstavba začala na podzim roku 2020 a do provozu má být uvedeno na jaře 2021. Toto venkovní depo provozované zmíněným dopravcem Nobina bude vybaveno nabíjecími stanicemi schopnými nabít až 90 elektrobusů od několika různých výrobců, zahrnujících mimo jiné značky jako Volvo, Solaris a MAN. Elektrobusy zde budou nabíjeny ze zásuvek standardu CCS/Combo2. Technické vybavení elektrobusového depa v této velikosti a v této zeměpisné oblasti musí reagovat na některé zásadní provozní i obchodní výzvy. Výzvy Nabíjet park o téměř 90 elektrobusů tradičním způsobem by znamenalo velké investice do nabíjecí infrastruktury a zároveň velkokapacitní a nákladné připojení depa k rozvodné síti. Při takovémto tradičním řešení musí být energetické jednotky i jejich připojení dimenzovány na špičkovou spotřebu. A to zdaleka není jediná výzva v tomto projektu. Obvykle prezentovaná 98% spolehlivost u jedné nabíjecí stanice může znít velmi dobře. Ovšem při nabíjení velkého parku elektrobusů jako v případě Malmö musí být i takto nízká pravděpodobnost poruchy brána v potaz, jinak to skončí situací, kdy jeden nebo několik elektrobusů nemůže být kvůli poruše nabíjecí stanice nabito. Oproti naplnění nádrže dieselového autobusu trvá nabití baterií elektrobusu v depu mnohem déle. Než se zjistí porucha nabíjecí stanice a zjedná se náprava, může se stát, že se baterie elektrobusu nestačí dostatečně nabít. Nenabitý nebo nedostatečně nabitý elektrobus by narušil linkový provoz. Ve většině případů, kdy je problém s nabíjecí stanicí, nebývá okamžitý zásah příslušně kvalifikovaných techniků na místě reálně možný, protože ti se jako naschvál zrovna nacházejí někde jinde a trvalo by dlouho, než by dorazili. Naproti tomu při dálkovém monitorování lze 80 % případů vyřešit „měkkým“ opětovným zavedením systému nebo vzdálenou správou hardware. Jinými slovy, vzdálené monitorování je rychlejší a efektivnější. Kromě toho také zlepšuje přesnost diagnostiky a řešení problému, protože může využívat shromážděné záznamy z jednotlivých nabíjení. V neposlední řadě je třeba brát ohled na zmíněné severské podnebí. Depo včetně vnějších systémů musí být provozuschopné po celý rok bez ohledu na extrémní povětrnostní podmínky v proměnlivých ročních obdobích. To by nebylo možné bez odpovídající konstrukce nabíjecích zařízení. Odpověď na výzvy: modulární a škálovatelné řešení značky Kempower... A nyní přichází na scénu severské elektrotechnické know-how. Finská společnost Kempower zkonstruovala a implementovala dynamicky řízenou nabíjecí infrastrukturu, instalovanou švédskou firmou LaddAlliansen Nordic Ab. Obrázek v článku dole ukazuje celou „rodinu“ jejích produktů pro nabíjení elektromobilů a elektrobusů. Nové depo v Malmö používá silové jednotky od Kempower propojené s nabíjecími stojany (satelity) spolu se samostatnými nabíjecími stanicemi – viz foto níže.
Energetické jednotky Kempower jsou modulární a dynamicky řízené. Základem nabíjecích stanic je 40kW silový modul. Čím větší výkon je třeba, tím více takovýchto modulů se spolu propojí. Modulární stavba vyžaduje méně místa, přitom dodává stejný výkon jako obvyklé nabíjecí stanice. Moduly fungují nezávisle – pokud má některý z nich problém, ostatní fungují dál. Díky inteligentní distribuci elektrické energie v rámci depa využívající technologii Kempower lze efektivně vyhovět požadavkům na nabíjení velkého parku elektrobusů v denních i nočních hodinách Skříň odolná proti povětrnosti a speciální povrchová úprava elektroniky u všech nabíjecích zařízení Kempower reaguje na zmíněné výzvy, které kladou severské podmínky. Totéž platí i pro kabeláž. Všechny kabely zahrnují manipulační prvky, které kabelům brání dotknout se země. Díky nim se žádný kabel nezablátí, nezamáčí nebo nezamrzne. Kabely jsou také delší, než bývá u nabíjecích stanic běžné. To umožňuje manévrování s kabely i v případě, kdy je zablokován přímý přístup k nabíjecí stanici. …a jejich chytré řízení Aby bylo zajištěno naprosto spolehlivé nabíjení, jsou nabíjecí stanice Kempower řízeny lokálně z technického rozhraní provozovatele a zároveň vzdáleně monitorovány z cloudu vševidoucím řídicím systémem s názvem ChargEye, tedy „Nabíjecí oko“. Tento řídicí software zahrnuje několik algoritmů používajících umělou inteligenci se strojovým učením, křížově porovnávaných se zaznamenanými daty, tak aby výsledkem byla přesná a zároveň co nejrychlejší reakce na problém. Provozovatel depa tak může na svém technickém rozhraní využít buďto informace, které prošly vyhodnocením z ChargEye, nebo přímé propojení s každou nabíjecí stanicí. Řešení založené na cloudu umožňuje bezdrátovou aktualizaci software a správu dat. Provozovatel může monitorovat spotřebu energie, míru využití a stav nabíjecí stanice. Servisní záznamy na úrovni jednotlivé nabíjecí stanice umožňují jejich preventivní údržbu, což spolu se vzdálenou diagnostikou zajišťuje nepřetržitý provoz nabíjecích stanic a zároveň snižuje celkové náklady na jejich údržbu. Pro komunikaci je zde používán tzv. Open Charge Point Protocol (OCPP), který prosazuje aliance OCA (Poznámka: Aliance pro otevřené nabíjení neboli OCA, z anglického The Open Charge Alliance, je globální konsorcium více než 180 veřejných a soukromých leadrů v oblasti infrastruktury elektrických vozidel prosazujících otevřené standardy pro řešení v oblasti nabíjení vozidel.) Navzdory své průkopnické roli v nabíjecí infrastruktuře elektrobusů představuje ChargEye robustní a odzkoušenou platformu. Je totiž založena na systému WeldEye, vyvinutém finskou společností Kemppi pro řízení ve svařovacím průmyslu, která je v provozu od roku 2008 a má více než 3000 připojených uživatelských jednotek. Rodina produktů Kempower pro nabíjení elektromobilů a elektrobusůShrnuto Nahrazování autobusů se spalovacími motory elektrobusy pomáhá veřejné dopravě včetně autobusů být trvale udržitelnou. Nicméně pro mnoho autobusových dopravců je přechod z dieselových autobusů na elektrobusy více než jen otázka autobusů. Je to nový obchodní a provozní model s novou strukturou nákladů, kterým je třeba porozumět. Robustní a chytře řízená nabíjecí infrastruktura pomáhá reagovat na provozní i finanční výzvy tohoto nového druhu dopravy. Elektrobusové depo v Malmö, vybavené technologií Kempower, ukazuje, že něco takového je možné i v náročných severských povětrnostních podmínkách. Kempower a redakce Smartcityvpraxi.cz Foto a obrázky © Kempower Tento článek byl uveřejněn v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“. Více informací a brožura v pdf ke stažení zde
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|