Továrna na bateriové články: projekt Gigafactory
odstartovalo memorandem Ministerstva průmyslu a obchodu a skupiny ČEZ 3.8.2021 Memorandum ohledně přípravy projektu továrny na bateriové články do
elektromobilů, tzv. Gigafactory, uzavřely koncem června 2021
Ministerstvo průmyslu a ČEZ. Dokument nastavuje základní podmínky
vzniku továrny a je předpokladem pro dohodu s dalšími případnými
zástupci investorů do tohoto podniku, kde by vedle ČEZ působili
například také zástupce automobilového průmyslu či výrobce baterií.
Automobilový průmysl je základním kamenem českého hospodářství a jeho
podíl na našem HDP je téměř 10 %. Důležitou podmínkou rozvoje
elektromobility, který je v současné době nosným trendem tohoto
průmyslu, je to, aby jedna nebo více továren na bateriové články
vznikly právě v ČR.
To vedlo ke vzniku strategického projektu továrny na bateriové články
pro elektrická vozidla Gigafactory. Jeho cílem je urychlit přeměnu jak
energetického, tak automobilového průmyslu v České republice. Projekty
továrny a souvisejícího lithiového dolu jsou také příležitostí ke
zlepšení životních podmínek regionů, které čeká strukturální
transformace vzhledem k útlumu uhelného průmyslu.
ČEZ je největším provozovatelem veřejných dobíjecích stanic v Česku a v
této souvislosti plánuje tržní expanzi do dalších částí
elektromobility. Připravuje projekt těžby lithia na Cínovci, které by se mohlo
uplatnit právě v tuzemské továrně na bateriové články. V rámci
uvažovaného investorského konsorcia pro Gigafactory by mohl mít funkci
developera, který mimo jiné poskytne potřebné pozemky a postará se o
dodávky energií a energetických služeb. Vhodnou lokalitou jsou
například pozemky dnes již odstavené elektrárny Prunéřov 1.
Ministerstvo průmyslu a obchodu i ČEZ jednají s dalšími potenciálními
investory do projektu, jako jsou automobilky a výrobci baterií. Celková
investice do projektu při plánované roční výrobní kapacitě 40 GWh
dosáhne minimálně dvou miliard EUR. Továrna vytvoří nejméně 2 300
pracovních míst a další tisíce u subdodavatelů, ve výzkumu a
navazujících sektorech. Půjde o pracovní místa s velkou přidanou
hodnotou a s perspektivou na desítky let dopředu. Vznikající
elektromobilní průmysl tak přináší vhodnou příležitost, jak zajistit
budoucnost pro regiony, kde hrál dosud klíčovou roli uhelný průmysl,
který bude postupně utlumován.
redakce
Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů ČEZ, a.s.
Ilustrační foto
trakčních baterií © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další
informace zde
Přečtěte si také:
21.7.2021 Po
německém Wiesbadenu
budou elektrobusy Mercedes eCitaro vybavené bateriemi s pevným elektrolytem
(solid state) také ve švýcarské Basileji. Od
července 2021 nasazuje tamní městský dopravce Baselland
Transport AG (BLT) pět těchto elektrobusů (viz foto) do provozu na
lince č. 37. Dalších osm těchto elektrobusů bude v blízké době nasazeno
na regionální linky.
24.5.2021 Pod pojmem
elektromobilita si většina lidí představí především osobní
elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně
setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve
službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co
je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility.

14.5.2021 Po
poklesu kapacity trakčních baterií v elektrobusu na úroveň, kdy už se
nevyplatí jejich využití pro vozidlo, mohou stále sloužit ve svém
„druhém životě“. Nejčastější takovéto využití je
ve
stacionárních zásobnících pro budovy jako doplněk obnovitelných zdrojů.
Hannoverský provozovatel městské dopravy ÜSTRA představil na konci
dubna 2021 jiné, netradiční řešení: baterie z elektrobusů jako doplněk
tramvajové měnírny. 
19.1.2021
Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými
se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další
aplikace. 
12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální
technologie trakční baterie
pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky
parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u
elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt
od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle,
příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou
hromadnou dopravu. 
12.1.2021 Co
v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich
života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto
důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec
první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně
recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci
kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci
lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a
elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována
začátkem roku 2021. 
5.1.2021 První článek z naší školy baterií,
uveřejněný i
v brožuře „Elektrické
autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do
problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má
za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy
ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak
akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 
3.4.2020 Lithium
představuje důležitý prvek pro výrobu
akumulátorů a baterií a
s ním spojený
rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda
je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že
její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o
tom byla informována naše veřejnost. 

|