Partneři připravované konference Smart city FOR ARCH
prezentují své zkušenosti a inovativní řešení
SoSi test: DEVINN testuje účinky slunečního záření na
komponenty vozidel
7.4.2020
Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj
automobilů, se stala jedním z partnerů konference
Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli
tohoto portálu. Zájemcům o mnohostrannou a zajímavou problematiku
související s vývojem vozidel dává nahlédnout do své zkušebny, kde mimo
jiné testuje i odolnost dílů vůči slunečnímu záření (tzv. SoSi test).
Kde je sluneční svit
problém
Sluneční svit je nepostradatelný pro veškerý život na
zemi. U průmyslových výrobků – automobily nevyjímaje – však způsobuje
degradaci materiálů (např. blednutí). Zároveň se díly vystavené slunci
extrémně přehřívají a mohou se deformovat.
Za uvedené jevy může ta část slunečního záření, která se
nachází za oběma okraji viditelného spektra. Je to ultrafialové světlo,
tedy světlo o vlnových délkách pod 400 nm až po 10 nm, které takříkajíc
„opaluje“. Na opačném konci spektra je to infračervené světlo, tedy
světlo o vlnové délce nad 760 nm až po 1 mm, které převážně „zahřívá“
(Poznámka: Infračervené záření je často považováno za „tepelné záření“,
nicméně povrchy těles zahřívá absorpce libovolného elektromagnetického
záření.)
Příkladem přehřívání může být volant za sklem auta,
který se v okolní teplotě 30 °C na slunci rozpálí až na 70 °C.
SoSi test v laboratoří
DEVINN
Pro SoSi test (Solar Simulation) má DEVINN k
dispozici speciální klimakomoru doplněnou o vysokovýkonné zářiče světla
s regulovatelnou intenzitou o maximálním výkonu 1300 W/m2
v rozsahu vlnové délky 270 – 3000 nm, tedy pokrývající rozsah vlnových
délek za oběma okraji viditelného spektra.
Simulovat tak lze intenzitu od zimního slunce za
polárním kruhem až po rozpálenou letní pláž na Kanárských ostrovech.
Navíc v kombinaci s určitou vlhkostí lze dosáhnout i prostředí deštného
pralesa nebo pouště. Komora má objem 600 l. Znamená to, že testovat se
dají celé sestavy. V našem případě je nejčastěji testovaným dílem
světlomet. Přidáním intenzity se významně zkrátí doba nutná pro
testování. Několik dnů SoSi testu tak nahradí i rok svitu skutečného
slunce.
Další výhody a nové
příležitosti SoSi testů
Hlavní výhodou SoSi testů je stejně jako v případě
klimatické komory 100% opakovatelnost podmínek, které ve venkovních
podmínkách není možné nikdy dosáhnout. Zjišťuje se hlavně to, zda
materiály, ze kterých jsou automobilové díly vyrobeny, vydrží vysoké
teploty a vliv infračerveného a ultrafialového záření. Jedná se zejména
o deformaci plastových dílů, šednutí reflektorů, zamlžování apod.
Tímto způsobem lze porovnat jednotlivé konstrukční
řešení v různých fázích vývoje za stejných okolních podmínek. Jde
například o porovnání funkcionality po provedení konstrukčních nebo
materiálových změn.
Další zajímavé využití se nabízí například při testování
efektivnosti solárních panelů (jejich účinnosti) v závislosti na
intenzitě slunečního záření a okolní teplotě.
DEVINN,
redakčně upraveno
Foto ©
DEVINN
Další
informace zde
Přečtěte
si také:
17.3.2020 Zdravý
životní styl je dnes považován za moderní, je však mnoho cest jak ho
dosáhnout. Na světě je mnoho lidí, kteří zdravě jí, sportují, vybírají
si, co je a co naopak není pro jejich organismus přínosné. Všechny tyto
trendy nás více či méně
ovlivňují, mnohdy ale nevnímáme, že i okolní prostředí může mít značný
vliv na naše zdraví. Naše společnost System Nine se právě
proto snaží hledat způsoby, jak zajistit zdravý moderní život co
nejširšímu okruhu obyvatelstva. Příběhy popsané
v tomto článku vycházejí z projektů realizovaných ve státech Evropské
Unie, jako je například Španělsko, Francie a také Česká republika.
Hlavním prvkem příběhů je meteostanice, která slouží jako zdroj dat pro
získání informací a jejich následné využití. 
16.3.2020 Kolik nových
provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné ještě
povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě snese
ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili? Jak
optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou
průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti
nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně
informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší
zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné průběžně znát stav
ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému možnému řešení, a tím
je permanentní monitorování stavu znečištění ovzduší. 
27.2.2020
Důležitou součástí hospodárného řízení jakéhokoliv provozu či budovy je
v dnešní době sofistikovaný energetický management. Velká část
veřejnosti i podnikatelské sféry však za tímto označením vidí pouhý
důraz na úsporné elektrické spotřebiče nebo na snížení ceny za energie
pro odběratele. Vzhledem k rostoucím cenám energií se odběratelům tyto
dveře však stále více přivírají. V konečném důsledku přináší mnohem
výraznější finanční úspory zvýšení kvality dodávané energie,
optimalizace spotřeby, hledání zbytečných odběrů a zdrojů nízké
efektivity, či ochrana spotřebičů a energetické sítě. Takovéto pojetí
energetického managementu realizují v praxi technologie české
firmy ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o. 
13.2.2020 Lidar
je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Lidar má poměrně široké
použití v měřicí technice, protože dokáže s vysokou mírou přesnosti
určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších objektů o
rozmanitém složení a velikosti. Uplatňuje se proto i u navigace
autonomních vozidel. O zájmu uživatelského trhu svědčí i nový produkt
výrobce Osram Opto Semiconductors: 65Wattový infračervený laser určený
pro lidarové aplikace. 
11.4.2019
Hladina hluku
je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti
pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu
hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se,
že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc
obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc
lidí. 
9.1.2019 Blízká
infračervená spektroskopie (NIRS) je
spektroskopická metoda, která zahrnuje blízkou infračervenou oblast z
elektromagnetického spektra (tedy vlnovou délku světla v rozmezí 800 –
2500 nm). Není to metoda vysoce citlivá, ale před jejím užitím není
potřeba vzorek zvlášť upravovat. Výhodou také je, že dokáže proniknout
poměrně hluboko do vzorku. To vše dává NIRS předpoklad k velmi
praktickému uplatnění například v zemědělství při pěstování ovoce a
zeleniny. Důkazem je technologie blízké infračervené LED (NIRED) značky
Oslon Black SFH 4736 pro NIRS instalovanou v tabletu nebo smartphonu,
kterou její výrobce Osram představil v prosinci 2018. 
31.3.2017 Technologické
aplikace s uživatelským rozhraním přes
smartphone postupně pronikají i do oblasti údržby strojů a zařízení,
včetně dopravních prostředků. Příkladem je aplikace AURA od španělské
technologické firmy NEM Solutions, která byla odborné veřejnosti
představena v březnu 2017. 
19.10.2016 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. 

|