Siemens: speciální lodě pro servis mořských větrných
elektráren
16.11.2015 Při provádění pravidelného servisu větrné elektrárny na
moři nezbývá technikům nic jiného, než se k elektrárně vydat buď lodí,
nebo vrtulníkem. Stejným způsobem se musí dopravovat veškeré vybavení a
díly potřebné k odstranění případných závad. Vzhledem k umístění
elektráren se ale jedná o časově náročnou a nákladnou akci a díky
neustále rostoucímu počtu obtížně dostupných větrných farem na moři je
tento způsob provádění údržby do budoucna neudržitelný. Společnost
Siemens proto uvedla do provozu dvojici speciálních lodí, jež jsou
určeny výhradě pro servis mořských větrných elektráren.
Pro každé z plavidel, které pro Siemens vyprojektovala
dánská společnost Esvagt, je charakteristická nejen zářivě červená
barva, ale i netradičně tvarovaná příď. Díky svému designu mohou lodě
dosahovat poměrně vysoké rychlosti (cca 25 km/h), současně si ale
dokážou zachovat vysokou stabilitu i na neklidném moři. Lodě totiž
nejsou primárně určeny jako dopravní prostředek pro dopravu personálu a
materiálu, mají sloužit především jako plovoucí servisní středisko. Na
každém plavidle je možné ubytovat na dobu několika týdnů až čtyři
desítky techniků, kteří mají k dispozici tisíce náhradních součástek
všeho druhu uskladněných v podpalubí v šesti dvacetistopých
kontejnerech. Nejdůležitější součástí lodi je však 25 metrů dlouhá
lávka zajišťující bezpečný přechod z lodi na elektrárnu. Lávka je totiž
umístěna na speciálním počítačově řízeném hydraulickém systému, který
neustále zajišťuje její stabilní polohu vůči turbíně, a to i za
rozbouřeného moře. Technici tak mají zajištěný snadný přístup k
elektrárně. V tom také spočívá hlavní přínos lodí – díky své
soběstačnosti umožňují servis elektráren bez zbytečných prodlev
spojených s dopravou techniků a materiálu. Celý proces je tak
nesrovnatelně efektivnější a snižuje intervaly, během nichž nemohou
turbíny vyrábět elektřinu, na minimum. 
Pětadvacet metrů dlouhá lávka spojující loď s turbínou
je vybavena hydraulickou stabilizací, jež dokáže vyrovnávat pohyb lodi
i při 2,5 metru vysokých vlnách a udržet ji v konstantní poloze vůči
elektrárně.
Servisní lodě se jmenují Esvagt Froude a Esvagt Faraday.
Plavidlo pojmenované po anglickém inženýrovi a námořním architektovi
Williamovi Froudeovi, který se mj. podílel na pokládání prvního
transkontinentálního kabelu, bude provádět servis na větrné farmě
Baltic II v Baltském moři, loď nesoucí jméno anglického chemika a
fyzika Michaela Faradaye bude servisovat větrnou farmu Butendiek v
Severním moři. Každá ze sesterských lodí je dlouhá 83,7 metrů a široká
17,6 metrů. Plocha paluby je 305 m2 a k
ubytování i práci slouží celkem 60 kajut. Pro posádku jsou k dispozici
dvě kina, posilovna a palubní knihovna.
Siemens v současné době provádí servis a údržbu pro více
než 1 400 větrných elektráren o celkovém výkonu více než 4,8 GW. Jako
jediná firma nabízí kompletní řešení pro větrnou energetiku: výrobu
větrných elektráren, vyvedení výkonu, instalaci, uvedení do provozu,
servis i financování.
Siemens,
redakčně upraveno
Foto ©
Siemens
Přečtěte
si také:
9.9.2015 Jak
jsme se na našem portále již vícekrát zmiňovali,
vedoucí
pozici v oblasti využívání větrné energie v Evropě má dnes Velká
Británie, a to zejména díky své ostrovní poloze v Severním moři s
pravidelně vanoucími větry. Česká odborná veřejnost byla nedávno
informována o připravovaném projektu větrné farmy East
Anglia ONE v
souvislosti s podpisem dohody mezi společností Siemens a energetickou
společností ScottishPower Renewables na dodávku větrných turbín 
20.8.2015
Krátce po zprovoznění 800MW vysokonapěťového
přenosového spojení (HVDC) DolWin1,
spojující
větrné elektrárny v Severním moři s německou pevninou, byla odborná
veřejnost informována o jeho následovníku, projektu DolWin2. V jeho
rámci instalovala v srpnu 2015 společnost ABB 320kV konvertorovou
stanic DolWin beta, umístěnou na platformě v Severním moři 45 km od
německého pobřeží. Se svými 960 MW přenášeného výkonu jde o
nejvýkonnější mořskou konvertorovou stanici svého druhu na
světě.
21.7.2015 K vysokonapěťovým stejnosměrným přenosovým spojením
(HVDC) v Evropě přibude v roce 2021 další: projekt NSN link mezi
Norskem a Velkou Británií, jehož hlavním cílem je efektivní využití
obnovitelných zdrojů elektřiny. 
19.6.2015 Nestálost obnovitelných zdrojů představuje setrvalý
technický problém – či výzvu – v oblasti konstrukce zařízení pro výrobu
elektřiny z těchto zdrojů a jejich spojování do energetických sítí.
Jednou z odpovědí na tuto výzvu je i technologie označovaná jako
Digitální větrná farma (Digital Wind Farm), kterou v květnu 2015
představila odborné veřejnosti společnost General Electric. 
12.6.2015 Jak jsme se na našem portále zmiňovali v březnu 2015 v
souvislosti s projektem Walney Extension,
představuje dnes evropského leadra v oblasti větrných elektráren Velká
Británie. Tuto pozici dále posílí připravovaný projekt mořské větrné
farmy Rampion Offshore Wind Farm o celkovém instalovaném výkonu 400 MW.
Zahájení provozu této větrné farmy je plánováno na rok 2018. Jeho
uskutečnění se v červnu 2015 přiblížilo díky významnému milníku,
uzavření smlouvy na dodávku rozvoden a další energetické infrastruktury
se společností ABB. 
17.3.2015 Mořské větrné farmy (tzv. offshore) patří k významným
obnovitelným zdrojům energie. Oproti pozemním větrným elektrárnám mají
významné výhody, především větší stálost větrů nad mořem a menší
estetické dopady jejich instalace na okolí. V pobřežních vodách Evropy
jsou dnes instalovány větrné elektrárny o výkonu kolem 8 GW připojeném
k distribuční síti. Polovinu z tohoto výkonu dnes zaujímají britské
mořské větrné farmy 
4.3.2015 Dánsko
je jednou ze zemí, které si za svůj strategický cíl v oblasti
energetiky vytklo dosáhnout do roku 2050 naprosté nezávislosti na
fosilních zdrojích. K tomu mu pomáhá dostatek větrné energie z
pozemních i mořských větrných farem. Její podíl setrvale roste a v
současné době dosahuje téměř 40 %. Překonat tuto hranici pomůže 100 km
podmořského střídavého kabelu od společnosti ABB, jímž bude připojena
připravovaná větrná farma Kriegers Flak k pozemní přenosové síti,
provozované společností Energinet.dk. 
19.2.2015
Belgie, stejně jako další přímořské státy, rozvíjí
využití obnovitelných zdrojů energie především skrze mořské větrné
farmy. Významným přínosem pro tento rozvoj bude plynem izolovaný
rozvaděč (gas insulated swithcgear – GIS) a shuntovací zařízení, které,
jak byla začátkem února 2015 informována odborná veřejnost, dodá
operátorovi belgické přenosové sítě Elia společnost ABB. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
5.12.2014
Jak byla začátkem prosince 2014 informována odborná
veřejnost, vznikne u francouzského pobřeží kanálu La Manche poblíž
poloostrova Cotentin unikátní zkušební farma čtyř přílivových
elektráren o celkovém výkonu 5,6 MW. Začátek provozu se předpokládá v
roce 2017 a celý projekt potrvá dvacet let. 

|