Národní program Životní prostředí podruhé přispívá na
čistou mobilitu
8.11.2017 Již podruhé mají obce, kraje i jejich příspěvkové
organizace šanci žádat o dotaci na nákup vozidel na alternativní
pohony. Rozdělovat se bude rovných 100 milionů korun z prostředků
Národního programu Životní prostředí. Vyplývá to z výzvy č. 21/2017,
která byly zveřejněna začátkem listopadu 2017. Oproti loňské výzvě se
mohou žadatelé těšit na vyšší dotaci i její kombinaci se zvýhodněnou
půjčkou.
Dotovaná vozidla
Dotaci mohou nově použít na nákup vozu i úhradu nákladů
operativního leasingu. Příspěvek lze stejně jako loni čerpat na
elektromobily, plug-in hybridy, vozy na stlačený zemní plyn – CNG a
poprvé i na vozy s plně hybridním pohonem. Příjem žádostí poběží až do
27. září 2018.
Na základě vyhodnocení předchozí pilotní výzvy, ve které
mohly obce a kraje žádat o dotaci od listopadu 2016 do konce března
letošního roku, bylo provedeno několik změn a aktuální výzva tak nabízí
několik zásadních novinek. Především je zvyšována podpora osobních
elektromobilů na 250 tisíc korun, protože rozdíl ceny mezi vozem na
konvenční pohon a elektromobilem je stále dost významný. Nově je možné
nákup vozidel hradit prostřednictvím operativního leasingu nebo i
půjčky ze Státního fondu životního prostředí ČR s nulovým úrokem. Změn
je více, všechny by ale měly vést k dalšímu rozšíření dopravy na
alternativní pohon v Česku.
Dotaci lze čerpat na tři, již dříve podpořené,
alternativní pohony: plně elektrický pohon, plug-in hybrid s více
pohony včetně elektrického a CNG s alespoň jednou pohonnou jednotkou na
zemní plyn. Nově je zaváděna také podpora nákupu hybridních vozů, které
mají srovnatelné emise jako vozy na CNG pohon. Hybridní vozy jsou tak
řazeny do kategorie se stejnou podporou jako právě CNG a s omezenými
alokovanými prostředky.
Výše a podmínky dotace
Výše dotace je dána fixní částkou podle konkrétního typu
pohonu a kategorie vozidla. Například pro malá auta do 2,5 tuny se
příspěvek u nejběžnějších elektromobilů zvyšuje na 250 000 Kč. U
plug-in hybridů do 2,5 tuny zůstává 200 000 Kč a u vozů na CNG a
klasických hybridů 50 000 Kč. V případě pořízení minibusu do 7,5 tuny
může ale nově dotace dosáhnout až 1 milionu korun.
Možnost využít dotaci nejen na samotný nákup vozidla,
ale také na úhradu nákladů operativního leasingu, je další výraznou
změnou v aktuální nabídce dotací. Rezort k ní přistoupil s ohledem na
skutečnost, že až třetina nákupů vozidel na alternativní pohon probíhá
právě touto formou financování.
Nově lze také zkombinovat dotaci s půjčkou přímo od
Státního fondu životního prostředí ČR. Za velmi výhodných podmínek tak
mohou pokrýt zbytek celkových způsobilých výdajů na nákup auta, neboť
půjčka je bezúročná a splatnost může být rozložena až do 5 let (výjimku
tvoří společnosti s většinovým podílem obce, kde je úrok 1 % p. a.).
Dotací či její kombinací s půjčkou lze přitom financovat
nejen osobní auta, ale i užitková a nákladní až do 12 t, minibusy či
motorky do 45 km/h.
Další podrobnosti ukazuje tabulka: 
Dotační výzva č. 21/2017 je vyhlášena jako jednokolová
nesoutěžní. To znamená, že všechny došlé žádosti budou posuzovány
průběžně. Na příspěvek dosáhnou všichni žadatelé z řad krajů, obcí,
svazků obcí, příspěvkových organizací a společností s většinovým
podílem obcí, jejichž žádosti splní podmínky dané závaznými dokumenty a
kteří doručí žádost o dotaci na SFŽP ČR písemně či datovou schránkou v
termínu od 1. 11. 2017 do 27. 9. 2018, nebo do vyčerpání alokace.
Vozidla pak musí být pořízena nejpozději do konce roku 2019.
Úspěch minulé výzvy
Tato v pořadí druhá výzva z NP ŽP nabízející dotace na
nákup vozidel na alternativní pohony navazuje na úspěch první, pilotní
výzvy,
vyhlášené v listopadu 2016.
Ministerstvo životního prostředí v ní nabídlo rovněž 100
milionů korun. Státní fond životního prostředí ČR schválil podporu
celkem 143 žadatelům, zejména z řad obcí a měst v celkovém objemu 40
milionů korun. Díky této částce bylo nebo bude pořízeno celkem 265
vozidel na alternativní pohon, konkrétně 178 elektromobilů, 7 plug-in
hybridů a 80 vozidel na CNG.
Dokumenty k výzvě č. 21/2017 jsou ke stažení zde
Text a
tabulka SFŽP, redakčně upraveno
Ilustrační
foto © redakce
Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke
konceptu smart city.
Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern Seestadt je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice. 
18.10.2017 Od
roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a
mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více
než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900
projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti
konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že
spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na
pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém
Transport Research and Innovation Monitoring and Information System
(TRIMIS). 
6.10.2017 Rychlé
dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW. 
3.10.2017 Dnes
3. října
2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu
ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR.
Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu
elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor
byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl
společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen
(zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského
výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem
konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
3.10.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument
určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich
okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje
zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní
strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech. Na pomoc
jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017
umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
17.8.2017 Jednou
z moderních technologií, které pomáhají naplňovat
koncept smart
city,
jsou systémy chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující
senzory na parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům
rychle nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto
systémech hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít
stejně tak své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných
soukromých objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo
návštěvníkům a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová
parkovací místa. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|