Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city




Pozvánky na akce


Stalo se












Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru

5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways, vlastníka a správě katarských železnic, konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales.

Doha Metro bude sestávat ze čtyř linek (Červená, Zelená, Zlatá a Modrá) s celkem 106 stanicemi, které budou vybudovány ve dvou fázích. Zprovoznění první fáze se předpokládá již v roce 2019. Z celkem 241 km sítě metra bude 123 km (51 %) pod zemí. Metro propojí hlavní oblasti města Doha s téměř 1,5 mil. obyvatel, včetně loni zprovozněného mezinárodního letiště.

Vlastníkem a provozovatelem metra bude společnost Quatar Railways, která zodpovídá rovněž za výstavbu a zprovoznění jeho stavební části. Výše zmíněné dodavatelské konsorcium zajistí na klíč jeho technické vybavení. Dodávka zahrnuje 75 třívozových vlakových souprav, nástupištní stěny, koleje, depo, energetická zařízení, sdělovací a zabezpečovací zařízení a technická zařízení staveb. Součástí dodávky je i smlouva na jeho údržbu po dobu 20 let od zprovoznění.

Vedoucím dodavatelského konsorcia je společnost Mitsubishi Heavy Industries, která je zároveň projektovým manažerem a systémovým integrátorem i dodavatelem energetického systému, nástupištních stěn, kolejí a ventilace.

Doha metro bude vybaveno systémem CBTC SelTrac od společnosti Thales, o němž jsme na našem portále již vícekrát psali, naposledy v souvislosti s rychlodráhou v Hongkongu.

redakce Proelektrotechniky.cz

Obrázek © The Observatory of Automated Metros

Další informace zde

Přečtěte si také:

PPP na lince 6 metra São Paulo: CBTC od Nippon Signal

5.2.2015 Další dodavatel řídicího a zabezpečovacího zařízení typu CBTC, japonská společnost Nippon Signal, uzavřela koncem ledna 2015 smlouvu se společností Mitsubishi Heavy Industries v rámci veřejně soukromého partnerství (PPP) pro vybudování a provoz linky 6 metra v brazilském São Paulu. Její produkt s obchodní značkou SPARCS se tak stává další, v pořadí již devátou, technologií CBTC, které na našem portále průběžně sledujeme. 


Thales a Alstom: dva světoví dodavatelé společně pro CBTC v Hongkongu

3.2.2015 Rychlodrážní systém v Hongkongu, provozovaný společností MTR Corporation, postupně za provozu přechází na plně automatické řídicí a zabezpečovací zařízení typu CBTC.  O využití CBTC typu Siemens Trainguard MT na 47 km tratí v Hongkongu jsme psali již před více než dvěma lety. Koncem ledna 2015 uzavřela MTR Corporation smlouvu na implementaci CBTC na dalších sedmi linkách metra


Kochi metro v Dillí: další indické CBTC

28.1.2015 Po systému metra v Hyderabadu a první lince s CBTC na metru v Dillí se další městskou rychlodráhou v Indii využívající zabezpečovací a řídicí systém CBTC stane linka metra v Dillí nazývaná Kochi. Dopravní společnost Delhi Metro Rail Corp podepsala v lednu 2015 se společností Alstom smlouvu na komplexní dodávku sdělovacího a zabezpečovacího zařízení. 


Buenos Aires: další bezobslužné metro s CBTC v Jižní Americe v přípravě

20.1.2015 Linka F metra v argentinském hlavním městě Buenos Aires (Subte) se pravděpodobně stane prvním plně automatizovaným metrem v Argentině a dalším z automatických metropolitních rychlodrah na jihoamerickém kontinentě, stejně jako například metro v brazilském Salvadoru nebo v Santiagu de Chile. Vyplývá to z dosavadních zpráv společnosti Systra, konzultační dceřiné firmy francouzského dopravce RATP 


Hyderabad metro: první indické CBTC v provozu

13.1.2015 Jak jsme na našem portále psali již v prosinci 2012, první zabezpečovací zařízení typu CBTC  v Indii bude uplatněno v dopravním systému nadzemního metra v Hyderabadu. Na konci prosince 2014 bylo toto zařízení poprvé uvedeno do provozu v rámci testování, které začalo na 8 km dlouhém úseku trati se sedmi stanicemi. Pro veřejnost bude tento úsek otevřen v březnu 2015. 


Řím má první bezobslužnou linku metra se systémem CBTC

21.11.2014 Po městech Milán a Brescia se Řím stal třetím italským městem, na jehož městské rychlodráze se používá bezobslužný provoz. V listopadu 2015 zde byl zprovozněn první úsek linky metra C mezi stanicemi Montecompatri Pantano a Parco di Centocelle. Úsek je dlouhý 12,5 km a zahrnuje 15 stanic. 


Northern Line: další CBTC v londýnském metru

19.11.2014 Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line (první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce 1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se dvěma stanicemi. 


CBTC pro rychlodráhu v Sydney

2.10.2014 Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s konsorciem Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a vlaky od společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi a využívá adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel a 4km vyvýšený úsek. 


Istanbul připravuje bezobslužné metro

3.7.2014 Podpisem smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu. Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je podzemní. 


CBTC pro monorail v Sao Paulo

17.6.2014 Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení typu CBTC SelTrac. V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie, společnost Thales. 


Docklands Light Railway: automatická městská dráha dosahuje rekordní přesnosti

27.2.2014 Londýnská lehká městská železnice Docklands Light Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce 2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 


Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati

5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km 


Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování

11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. 


Naše tipy
















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services