Přečtěte si: Pozvánka na konferenci „Elektrické autobusy pro město“ na veletrhu Czechbus 2018




Pozvánky na akce


Stalo se














Vysokorychlostní internet pomáhá systémům CBTC

10.7.2015 Čínský výrobce ICT Huwai a francouzská strojírenská a elektrotechnická skupina Alstom ohlásily na konci června 2015 úspěšné ukončení pilotních testů pro využití širokopásmového vysokorychlostního internetu na bázi technologie 4G LTE pro automatický provoz metra využívající technologii CBTC.

LTE (zkratka z anglického Long Term Evolution) představuje technologii určenou pro vysokorychlostní internet v mobilních sítích. LTE 4. generace neboli 4G LTE je charakterizován přenosovou rychlost nad 1 Gb/s u statického zařízení a 100 Mb/s u velmi rychle se pohybujícího mobilního zařízení.

Pilotní test, jehož základem bylo memorandum o porozumění mezi oběma partnery z dubna 2014, probíhal na zkušební trati Alstom ve francouzském Valenciennes. Huwai k tomuto účelu poskytla internetovou síť, Alstom dodal vlakovou soupravu vybavenou vozidlovou částí CBTC umožňující využívat LTE. Předmětem statických a dynamických testů byl jednotný bezdrátový komunikační systém podporující hlasovou komunikaci pro zajištění základních funkcí dopravního systému, řídicí a zabezpečovací systém CBTC a širokopásmové datové aplikace, jako je informační systém pro cestující a průmyslová televize.

Technologie LTE se již dnes používá v metru v čínském městě Zhengzhou na lince 1, kde je využívána k přenosu hlasové komunikace, informací pro cestující a průmyslové televize. Popisovaný pilotní provoz poprvé na světě využívá LTE také pro systémy CBTC.

Alstom předpokládá, že tato přenosová technologie by mohla podporovat jeho produkt Urbalis Fluence CBTC, označovaný jako „vehicle centric CBTC“. Jeho základem je komunikace mezi vlaky navzájem, nikoli tedy mezi vlakem a dopravní cestou jako u standardního CBTC. Protože komunikace „vlak-vlak“ probíhá rychleji než komunikace „vlak-trať“, lze při využití pohyblivého bloku dále zkrátit interval mezi vlaky. S dopravní cestou vlak komunikuje pouze v souvislosti s optimalizací plynulého provozu vlakové dopravy. Využití LTE celý proces komunikace dále zefektivní.

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Vídeň připravuje bezobslužné metro

3.7.2015 Vídeňské metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3, U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně bezobslužný provoz. 


Metro bez strojvedoucích: linka 5 v Miláně dokončena

26.5.2015 Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí, poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice Garibaldi, které funguje od března 2014. 


Červená linka stockholmského metra: CBTC od Ansaldo STS v přípravě

24.3.2015 V březnu 2015 představila společnost Bombardier nové vlaky pro Červenou linku stockholmského metra (viz foto). Předpokládá se dodávka 96 čtyřvozových souprav, které budou nejčastěji jezdit spřažené po dvojicích. Tyto vlaky by měly být uvedeny do provozu začátkem roku 2017. Vlaky jsou vybaveny vlakovou částí CBTC i stanovištěm strojvedoucího. 


Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru

5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 


PPP na lince 6 metra São Paulo: CBTC od Nippon Signal

5.2.2015 Další dodavatel řídicího a zabezpečovacího zařízení typu CBTC, japonská společnost Nippon Signal, uzavřela koncem ledna 2015 smlouvu se společností Mitsubishi Heavy Industries v rámci veřejně soukromého partnerství (PPP) pro vybudování a provoz linky 6 metra v brazilském São Paulu. Její produkt s obchodní značkou SPARCS se tak stává další, v pořadí již devátou, technologií CBTC, které na našem portále průběžně sledujeme. 


Thales a Alstom: dva světoví dodavatelé společně pro CBTC v Hongkongu

3.2.2015 Rychlodrážní systém v Hongkongu, provozovaný společností MTR Corporation, postupně za provozu přechází na plně automatické řídicí a zabezpečovací zařízení typu CBTC.  O využití CBTC typu Siemens Trainguard MT na 47 km tratí v Hongkongu jsme psali již před více než dvěma lety. Koncem ledna 2015 uzavřela MTR Corporation smlouvu na implementaci CBTC na dalších sedmi linkách metra


Kochi metro v Dillí: další indické CBTC

28.1.2015 Po systému metra v Hyderabadu a první lince s CBTC na metru v Dillí se další městskou rychlodráhou v Indii využívající zabezpečovací a řídicí systém CBTC stane linka metra v Dillí nazývaná Kochi. Dopravní společnost Delhi Metro Rail Corp podepsala v lednu 2015 se společností Alstom smlouvu na komplexní dodávku sdělovacího a zabezpečovacího zařízení. 


Buenos Aires: další bezobslužné metro s CBTC v Jižní Americe v přípravě

20.1.2015 Linka F metra v argentinském hlavním městě Buenos Aires (Subte) se pravděpodobně stane prvním plně automatizovaným metrem v Argentině a dalším z automatických metropolitních rychlodrah na jihoamerickém kontinentě, stejně jako například metro v brazilském Salvadoru nebo v Santiagu de Chile. Vyplývá to z dosavadních zpráv společnosti Systra, konzultační dceřiné firmy francouzského dopravce RATP 


Northern Line: další CBTC v londýnském metru

19.11.2014 Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line (první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce 1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se dvěma stanicemi. 


CBTC pro rychlodráhu v Sydney

2.10.2014 Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s konsorciem Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a vlaky od společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi a využívá adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel a 4km vyvýšený úsek. 


Istanbul připravuje bezobslužné metro

3.7.2014 Podpisem smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu. Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je podzemní. 


CBTC pro monorail v Sao Paulo

17.6.2014 Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení typu CBTC SelTrac. V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie, společnost Thales. 


Docklands Light Railway: automatická městská dráha dosahuje rekordní přesnosti

27.2.2014 Londýnská lehká městská železnice Docklands Light Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce 2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 


Naše tipy
















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services