Na stockholmském metru byly testovány SiC trakční měniče
3.5.2018 Trakční měnič je u elektrických dopravních prostředků
důležitou součástí jejich elektrovýzbroje. Na jeho konstrukci a způsobu
fungování závisí do značné míry efektivnost využívání elektrické
energie. V neposlední řadě je trakční měnič zdrojem hluku – v kontextu
elektrického dopravního prostředku často významného a lidskému uchu
nepříjemného – který je žádoucí snížit. To vše je důvodem, proč výrobce
dopravních prostředků Bombardier Transportation zkouší využití nových
technologií, karbidu křemíku (SiC), u trakčních měničů. Jak byla v
dubnu 2018 informována odborná veřejnost, v praxi prověřil svůj SiC
trakční měnič Mitrac TC1500 v demonstračním provozu ve stockholmském
metru.
Příznivé vlastnosti karbidu (SiC) křemíku pro
technologické účely jsou známy již od 60. let minulého století. Protože
však je v přírodě příliš vzácný a jeho syntetická výroba byla drahá,
využíval se hlavně u aplikací v armádě nebo kosmonautice. Nyní se opět
dostávají do popředí zájmu průmyslu mj. pro využití v trakci, ale také
u stacionárních aplikací, například u fotovoltaických zdrojů.
Elektrické pulzní měniče na bázi SiC mohou, podle odborníků na
problematiku polovodičů, pracovat na frekvenci mnohem větší než s
využitím klasických součástek. S vyššími frekvencemi klesá potřebná
kapacita kondenzátorů, a tedy i jejich rozměr je menší, což může
výrazně snížit celkovou hmotnost, rozměry i náklady.
Demonstrační provoz se SiC měničem na soupravě
stockholmského metra řady C20 ve stockholmském metru byl součástí
výzkumného programu finančně podporovaného Švédskou energetickou
agenturou. Tento projekt vedla společnost Bombardier a dalšími členy
projektového konsorcia bylo město Stockholm, městský dopravce MTR,
technická univerzita KTH Royal Institute of Technology a výzkumný ústav
RISE Acreo research institute.
Souprava vybavená tímto měničem byla v provozu s
cestujícími na Zelené lince stockholmského metra v období od prosince
2017 do března 2018. Zde instalovaný SiC měnič měl o 51 % menší
velikost a o 22 % menší hmotnost oproti srovnatelným konvenčním
technologiím. Při jeho provozu bylo dosaženo až 35% úspor energie a o
19dB menší hluk.
Jak uvedla společnost Bombardier, demonstrační provozy
SiC technologií pro trakci nejsou v odvětví kolejové dopravy zcela
novinkou. Výzvou pro průmyslové dodavatele je nicméně uplatnění jejich
veškerých systémových předností u sériově vyráběných produktů a
schopnost jejich integrace se stávajícími zařízeními.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International
Další informace zde
Přečtěte si také:
16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat
účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění
při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo
praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do
provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace
této měnírny v podzemním metru a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy 
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS
od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. 
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
9.5.2013
Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé
trakce do trakčního
vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního
vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se
však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili
přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo
pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát
výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u
hlubinných linek londýnského metra 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|