Milánské metro dostane inteligentní měnírnu Hesop
16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat
účinnost využíván trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění
při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo
praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do
provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace
této měnírny v podzemním metru (po metru v Londýně) a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po
instalaci na tramvajové lince. Stejně jako
v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský
dopravce ATM.
Základem Hesop (též uváděno jako HESOP – anglický
akronym ze slov „Harmonic and Energy Saving Optimiser“) je trakční
měnírna vybavená transformátorem a usměrňovačem pro přeměnu střídavého
napětí z distribuční sítě na příslušné stejnosměrné napětí trakčního
vedení. Ty jsou doplněny o střídač a o zařízení pro aktivní filtrování
parametrů napětí a proudu, tak aby na výstupu oběma směry odpovídaly
požadavkům odběratele. Funkce Hesop jsou nastaveny tak, aby se
rekuperovaná brzdná energie přednostně užívala pro trakci a přebytek
byl odváděn do veřejné sítě. Není-li pro brzdnou energii v daném
okamžiku využití v trakci, je do veřejné sítě odvedena v celém svém
objemu. Inteligentní řídicí systém Hesop přitom dohlíží, aby
rekuperovaná energie byla využívána co nejúčelněji a nejhospodárněji.
Linka 3 milánského metra funguje od roku 1990. Je 17 km
dlouhá, vedená pod povrchem a nachází se na ní 21 stanic.
Elektrifikována je svrchním napájením o napětí 1,5 kV DC. Denně
přepraví kolem 250 tisíc cestujících. Na této lince byla ve stanici
Rogoredo instalována měnírna Hesop pracující s napětím 1,5 kV DC a
výkonem 4 MW (pro srovnání, v londýnském metru funguje Hesop s napětím
600 V DC a výkonem 4 MW).
Podle výrobce umí Hesop dodat zpět do veřejné sítě až 15
% rekuperovaná trakční energie a dalších 84 % energie může být uloženo
do zásobníku a využito pro rozjezd vlaku.
Podobně jako v Londýně má Hesop také v milánském metru
fakticky dvojí přínos: Kromě efektivnějšího hospodaření s energií
přispívá i ke snižování teploty v metru. Nevyužitá trakční energie se
totiž při brzdění mění v odpornících na vozidle na teplo vyzařované do
okolního prostředí, jehož odvádění z podzemních prostor metra
představuje problém.
Celý projekt je součástí politiky městského dopravce
ATM, směřující k postavení „nulově emisní firmy“. Spolufinancován byl z
evropského programu LIFE+.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé
z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství
světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu
zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc
cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v
prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay
(doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském
nádraží Penn Station. ![](../sablona/vice3.gif)
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. ![](../sablona/vice3.gif)
27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017. ![](../sablona/vice3.gif)
16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS
od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. ![](../sablona/vice3.gif)
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí ![](../sablona/vice3.gif)
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. ![](../sablona/vice3.gif)
9.5.2013
Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé
trakce do trakčního
vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního
vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se
však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili
přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo
pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát
výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u
hlubinných linek londýnského metra ![](../sablona/vice3.gif)
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). ![](../sablona/vice3.gif)
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|