Alstom APS a Alstom HESOP: tramvaje se spodním odběrem
trakční energie a s inteligentní měnírnou zlepší dopravu v Sydney
16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS
od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD
and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS. 
Systém spodního odběru APS tvoří izolované segmenty
napájecí kolejnice s napětím 750 V DC, umístěné mezi pojezdovými
kolejemi na libovolném povrchu (beton, dlažba, trávník). Tyto segmenty
jsou dlouhé 8 m a mezi sebou mají 3m izolované úseky. Trakční energie
je odebírána pomocí dvou botkových sběračů umístěných ve střední části
vozidla (ve zmíněném Bordeaux se například používají článkové tramvaje
o délce 33 a 44 m).
Při jízdě tramvaje se pomocí kódovaného signálu
přenášeného pomocí smyčky v kolejišti mezi vozidlem a infrastrukturou
zapíná pouze ten napájecí segment, z něhož se tramvaj právě chystá
odebírat energii, a nachází se tedy v daném okamžiku pod tramvají
uprostřed soupravy. Tím je zajištěna naprostá bezpečnost pro chodce a
ostatní účastníky provozu. Trakční napájení tímto systémem je přitom co
do výkonu naprosto rovnocenné svrchnímu odběru, a umožňuje tedy jízdu
tramvaje rychlostí až 60 km/h. Případné dílčí potíže v dodávce trakční
energie řeší záložní trakční baterie umístěné na střeše vozidla.
Součástí dopravního projektu bude i inteligentní měnírna
Alstom HESOP,
která umožní využít 99 % brzdné energie a která již úspěšně slouží ve
Francii, Velké Británii nebo Itálii.
Základem HESOP (zkratka pro „Harmonic and Energy Saving
Optimiser“) je trakční měnírna vybavená transformátorem a usměrňovačem
pro přeměnu střídavého napětí z distribuční sítě na příslušné
stejnosměrné napětí trakčního vedení. Ty jsou doplněny o střídač a o
zařízení pro aktivní filtrování parametrů napětí a proudu, tak aby na
výstupu oběma směry odpovídaly požadavkům odběratele. Funkce HESOP jsou
nastaveny tak, aby se rekuperovaná brzdná energie přednostně užívala
pro trakci a přebytek byl odváděn do veřejné sítě. Není-li pro brzdnou
energii v daném okamžiku využití v trakci, je do veřejné sítě odvedena
v celém svém objemu. Inteligentní řídicí systém HESOP přitom dohlíží,
aby rekuperovaná energie byla využívána co nejúčelněji a
nejhospodárněji.
Pětičlánkové tramvaje Alstom Citadis X05 určené pro
Sydney budou mít délku 67 m a přepravní kapacitu až 450 cestujících a
budou vybaveny veškerými špičkovými technologiemi pro efektivní provoz
a komfort cestujících, počínaje vnitřní televizí (CCTV), LED osvětlením
nebo klimatizací regulovanou podle senzorů.
Projekt CBD and South East Light Rail, jehož zprovoznění
je plánováno ještě během roku 2017, je druhou linkou městské tramvajové
sítě v Sydney, provozované společností Transdev Sydney. Bude zahrnovat
12 km nové trati, z toho na délce 2 km v centru města bude instalován
spodní odběr APS. Systém bude mít ve špičce hodinovou přepravní
kapacitu 13 500 cestujících. Očekává se, že se tím významně sníží
úroveň hluku, emisí a dopravních kongescí, jíž doprava v této metropoli
trpí.
CBD and South East Light Rail je jedním z příkladů
nových tramvajových projektů, které ve světě průběžně vznikají a
rozvíjejí se, na rozdíl od spíše stagnujících trolejbusových projektů –
viz nadějná renesance trolejbusů v Leedsu, zamítnutá v
květnu 2016 pro nevyhovující efektivnost. Příčinu lze hledat v
ekonomice – vysoké fixní náklady na infrastrukturu se u
velkokapacitních tramvajových systémů zkrátka efektivněji rozpustí do
přepravních výkonů.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Alstom
Další informace zde
Přečtěte si také:
25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 
21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena
Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus
Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. 
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí 
5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání
elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o
zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. 
2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 
18.5.2017 Zhruba před rokem jsme našim čtenářům představili
koncept internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP) na železnici od
společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty
náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet
vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož
skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku
zvanou Digital Rail Services 
27.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. 
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 

|